|
Post by Mon Mothma on Nov 22, 2012 22:39:12 GMT 1
Galaktikus Pénzügyi Bizottság
A Bizottság jelenlegi tagjai (Játékos karakterek):
1) Boldrius McFeddler //Corellia// 2) Penarchon Sealia //Esseles// 3) Jansen Aalsten //Lekua IV// 4) Joseph Gilmer //Arian// 5) Kunt Echta //Ramatho// 6) Ai Srina //Phigoh// 7) Kran Ta'rkarun //Caroomas// 8) dr. Choron Elmer //Klendathu//
|
|
|
Post by Mon Mothma on Jan 20, 2013 17:58:34 GMT 1
Jake Darriest
A 10 megválasztott szenátor bő negyedórával a bizottsági ülés megnyitása előtt elfoglalta már helyét az épület egyik legnagyobb tanácstermében, egy hatalmas körasztal körül. Nem voltak előre névkártyák kirakva, így hát mindenki oda ült és a mellé, ahova és aki mellé kedve tartotta. A bizottság elnöke csak később, az eredetileg kijelölt időpontban érkezett a helyszínre két alelnökével nyomában, a teremben pedig az addigi kisebb hangzavar teljesen elült. Jake Darriest megállt az egyetlen üresen maradt helyek egyike előtt, vaskos iratkötegeit, amit eddig hóna alatt szorongatott, pedig az asztal fényesre tisztított lapjára helyezte adattáblájával egyetemben. Miután közvetlenül az asztalhoz lépett és megtámaszkodott azon, emelkedett hangon szólt az illusztris társasághoz.
Tisztelt Szenátor urak és Szenátor asszonyok! Köszöntöm Önöket, köszönöm pontosságukat. Bizonyára sejtik, de azért a formaságokat betartva, a nevem Jake Darriest, a következő ciklusban pedig jómagam fogom vezetni a Pénzügyi Bizottság munkáját, Önökkel karöltve. Amennyiben a jövőben bármilyen kérdésük merülne fel, esetleg ötletük támadna, engem az épület legfelsőbb szintjén megtalálhatnak, ha egyeztetni kívánnának. Bízom abban, hogy eredményes időszakot fogunk tudni itt együtt elérni. Röviden szólnék a bizottsági terveimről, bizottsági politikai irányomról. Legelőször is, vegyék figyelembe, hogy Önök most, mint befolyást és hatalmat szerző, nagy tiszteletnek örvendő és kiérdemelt bizalommal bíró személyek. Ennek megfelelő munkamorált és viselkedést is várnék mindenkitől. Most nem egy bolygó képviselői, nem egy-egy szenátor egyikük sem, hanem a Galaktikus Köztársaság államapparátusának egyik nagyon fontos fogaskereke. Munkájuk nagy odaadást, felelősséget és elhivatottságot igényel, amit bizonyára a médiában számtalanszor elmondtak már a kameráknak. Bízom benne, hogy mindezt a gyakorlatban is képesek lesznek megvalósítani, éppen ezért az esetleges konfliktusokat, torzsalkodásokat és heves szópárbajokat mellőzzük munkásságunk alatt. Azért vagyunk itt, hogy konstruktív ötletekkel álljunk elő, hogy bizonyos ránk bízott kérdésekben döntéseket hozzunk. Nem másért. Ami elképzeléseimet illeti. Az én személyes célom és ambícióm, hogy a Galaktikus Köztársaságot jelenleg sújtó pénzügyi válságot áthidaljuk remekbe szabott módosításokkal és tervezetekkel. Hogy a gazdaságot stabilizáljuk és hogy lehetőleg egy széles rétegnek tegyünk munkánkkal elégedettségére. Nyilván, mint a szakácsok, abból fogunk főzni, amit elénk raknak, azokat a javaslatokat tudjuk megtárgyalni, amik elénk kerülnek. Bizonyára lesznek kérdések, amikben nem fogunk egyetérteni, de bizonyára ezeket a problémákat át fogjuk tudni hidalni.
Most pedig nem szívesen szaporítanám a szót tovább, bizonyára egymást már legalább látásból ismerik, ha mégsem, bőven lesz idejük a neveket és arcokat memorizálni. Mivel az időnk véges, hozzá is látnék, az ülést ezennel megnyitom. Számos javaslat futott be az elmúlt hetekben az Elbíráló Bizottságba, ezek közül valószínűleg nem is lesz időnk mindent végig beszélni, így elnöki jogkörömmel élve, egyfajta sorrendet próbáltam felállítani a javaslatok között és az alábbiakat soroltam legelőre, amiket viszont nem hagyhatunk és nem is fogunk kihagyni:
1. napirendi pont: Clexe bolygó által benyújtott javaslat egy közös pályázati alap kialakításáról.
2. napirendi pont: Sacoron bolygó által benyújtott javaslat a Galaktikus Szenátusban szereplő és hivatalt vállaló személyek teljesítmény alapú bérezésére.
3. napirendi pont: Emerido bolygó által benyújtott javaslat a multinacionális vállalatok adórendszerére, és annak esetleges módosítására.
4. napirendi pont: Lekua IV bolygó által benyújtott javaslat a Kessel bolygó/meteor privatizálásra.
5. napirendi pont: Taygeta bolygó által benyújtott javaslat az egykulcsos vállalati adó bevezetésére.
- Első és ezek szerint legfontosabb mai javaslatunk egy állami pályázati alap kérdésének megvitatása. Első körben szeretném hallani az Önök véleményét, esetleges észrevételeiket a témával kapcsolatban.
|
|
Jansen Aalsten
4. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 93
A Lekua IV szenátora és Kancellári Főtanácsosa
Posts: 169
|
Post by Jansen Aalsten on Jan 23, 2013 15:37:20 GMT 1
Jansen már a bizottsági ülések kezdete előtti napon Coruscantra érkezett, nem akarta pontos megérkezését a véletlenre bízni. A nyüzsgő főváros aurája ismét átjárta testét-lelkét, újfent elfogta a szócsaták iránti vágy. Nem mintha ez valamiféle passziója lett volna, de ha már a galaxis szívében járt, szerette konstruktív tevékenységekkel tölteni idejét, mint mondjuk egy szenátusi ülés vagy egy bizottsági konzultáció. A Galaktikus Pénzügyi Bizottság főépületét már jó előre feltérképezte, hol helyezkedik el, hogy és mennyi idő alatt juthat el oda, így nem érte váratlanul, hogy már negyed órával kezdés előtt elfoglalhatta helyét egy hatalmas fényesen csillogó-villogó, tükröződő kerek asztal körül. Amint kiválasztotta a neki leginkább szimpatikus helyet, szép sorban a többi delegált szenátor is megérkezett, így hamar feltöltötték az addig üresen lévő székeket. Jansen Corellia és Arian szenátora, tehát két szövetségese mellett foglalt helyet. Vele szemben Penarchon Sealia ült, az asztal túloldalán, mintegy jelezvén, a két férfi viszonya semmit sem változott, továbbra is ádáz csatározásokra lehet számítani.
Mint ahogy senki más, úgy Jansen sem tudhatta előre, hogy mégis milyen napirendi pontokról fognak ma tárgyalni, ám a képviselők tudatlanságát hamar eloszlatta a következő pillanatban két segédjével, pontosabban alelnökével együtt belépő Jake Darriest. A férfi elegáns volt és magabiztosnak is tűnt, pont ahogy a galaktikus média beállította az egyébként kiváló közgazdászt. Jansen jól emlékezett, hogy ő maga is a végül megválasztott elnökre adta le voksát, és ebben nem elsősorban az játszott szerepet, hogy az illető humán volt. Darriest már a Birodalom idején is a pénz világában mozgott, felsőbb körökben is gyakran kérték ki az egyébként politikailag semleges szakember véleményét. Szaktekintélyének elismerése és pályafutásának egyfajta megkoronázása jelenlegi pozíciója. A fiatal politikus kellő figyelemmel hallgatta végig a nyitóbeszédet, mellkasában pedig enyhe izgalmat érzett, ahogy az asztal főlé hajolt, hogy a saját szemével is szemügyre vegye a "műsorra tűzött" javaslatokat.Óriási megelégedettséggel szemlélte, hogy a Kesselre tett indítványa helyet kapott a listán, bár mindez az arcán nem látszódott, tudta jól, hogy akár ebben a pillanatban is valaki gyanúsan méregetheti, ha másért nem, hát pont ezen javaslat bizottságba kerülése okán. Az első fázisát tervének tehát kipipálhatta, de hátra semmiképpen sem dőlhet. Még nem...
Ahogy az első javaslat felkonferálásra került, a politikusok mélyen elgondolkodtak, hogy mégis mit lehetne hozzáfűzni . Jó egy-másfél perc is eltelt, így néma csöndben. Jansen is végigvette magában a lehetőségeket. Egy pályázati pénzalap, mint idillikus gondolat, kifejezetten támogatandó elképzelés, de számos buktatója is akadt. Először is, hogy honnan különítsék el a pénzalapot képező összeget. Másodszor pedig, hogy mégis mekkora legyen ez az összeg. Hány nullánál húzzák meg a tizedes vesszőt. Nem elhanyagolható szempont, hogy vajon szükség van e egy újabb sóhivatalra, amelyik a benyújtott pályázatokat bírálná el. Mérlegelni kellett tovább, hogy az egyes bolygók milyen százalékban részesedjenek a pályázati forrásokból. Mindent meghányva-vetve magában, Jansen jelezte, hogy lenne némi elképzelése és hozzáfűznivalója a témához, így amint minden tag szeme rászegeződött, tenyereit összekulcsolva az asztal fölött kezdett el beszélni, mintha egy Szenátusi Gyűlésen lett volna.
- Nagy tisztelettel köszöntök minden szenátortársat, illetve a nagyra becsült elnök és alelnök urakat. Jómagam is csatlakoznék Mr Darriest szavaihoz, remélem eredményes együttműködést fogunk a következő hónapokban magunk mögött tudni. Ami az első pontot illeti. Jómagam is egyetértek a javaslattal, de sok sok szempontot kell a kidolgozásánál figyelembe vennünk. Előnyös, hiszen a befizetett tagdíjak egy része visszaforgatható az államok, bolygók gazdaságába, infrastruktúrájába. A tagállamok is bizonyára jó néven veszik, ha olyan pénz folyik be az államháztartásba, amivel előzetesen nem számolnak, miután a köztársasági tagdíjat kifizették. Az első és legfontosabb kérdés, hogy vajon honnan csípjük le a pénzalaphoz szükséges összeget, illetve nem árt annak mértékét, nagyságát sem meghatározni. Köztársaságunknak ugyebár több helyről is bevétele származik. A legfontosabb a már említett éves tagdíj minden planétától, ami természetesen az egyes planéták éves GDP-je alapján kerül kiszámolásra, így biztosítván, hogy nagyjából mindenki arányosan vegye ki a részét a befizetésből. Aztán kiemelendő, hogy van néhány köztársasági monopólium termék is, ezek is jelentős bevételt generálnak galaxis szerte az államnak évről évre. Léteznek még persze állami vállalatok, kisebbek-nagyobbak, a lényeg hogy nyereséget termelnek. Aztán meg kell említeni az egyes kereskedelmi utakból fakadó adókat, amelyek szintén szép bevételt generálnak, illetve szót érdemelnek a különféle vállalatokat érintő pénzbírságok, bár ez utóbbira alapozni nem lehet, ennek mértéke változó. És persze még lehetne sorolni. Amondó vagyok, a pénzalapot a tagdíjakból különítsük el, ez a legbiztosabb, legkiszámíthatóbb bevételi forrás, illetve a legjobban nyomon követhető is. A teljes befizetett összeg mondjuk 5-7,5 %-át utaljuk egy külön fejlesztési alapba, esetleg helyezzük közvetlenül bankba, jelentős kamatokra szert téve, így egy hatalmas pénzügyi keret áll a rendelkezésünkre. Fontos persze kiemelni, ahogy a mondás is tartja, anyag nem vész el, csak átalakul, az itt elvont pénzeket, máshol kell behozni. Avagy a kiadási oldalt kell mérsékelni. Kezdetben ez feltétlenül egy szükséges lépés lesz, viszont ha a pénz alap révén az egyes bolygók gazdasági mutatói növekedésnek indulnak, úgy az nagyobb köztársasági bevételeket is fog jelenteni, tehát vehetjük ezt az egészet egy reményekre okot adó beruházásnak is.
Ami javaslatom lenne az állami bevételek növelésére, az az Új Köztársaságon kívülről érkező termékekre kivetett importvámok bevezetése, továbbá az egyes tagbolygók által kivetett hozzáadott érték-adó bizonyos hányadának beszedése. Meglátásom még, hogy a Muun Bankrendszertől törvényesen lefoglalt, átvett egykori birodalmi tőke, ami megközelítőleg 1000 milliárd kredit, inkább fordítsuk a pénzalap létrehozására, hiszen ez gyors, azonnali tőkeinjekciót jelent, az idei évben már nem kell az állami költségvetésből ezzel a lépéssel elvonni és kiigazítani sem szükséges azt.
Tovább lépve, a pályázatok elbírálására: célszerű lenne az Elbíráló Bizottság alá sorolni ezt a nemes feladatot, ahol is a mindenkori 25 független szakember és szaktekintély kielemezheti és zsűrizheti a beadott pályázatokat. Ezzel nem hoznánk létre újabb fölösleges és drága hivatalt, hanem kibővítenénk egy már létezőnek a feladatkörét. A következő lényeges kérdés, hogy ki mekkora %-ban részesedhet az alapból. Nyilván elsősorban a kisebb, elmaradottabb bolygókat kell prioritásba helyezni, ahol nincs vagy nem megfelelő az infrastruktúra és nagy a munkanélküliség. Konkrét százalékos értékekről most direkt nem beszélnék egyelőre. Azonban azt is le kell fektetnünk, hogy mégis milyen témákban, milyen fejlesztésekre lehet pályázatot benyújtani. Elsősorban ugye infrastrukturális fejlesztésekre, mezőgazdasági és vidékfejlesztésekre, alternatív és/vagy környezetbarát nyersanyag-felhasználásra való átállást megcélzó fejlesztésekre kéne támogatást nyújtani, de hadikiadásokra és fejlesztésekre semmiképpen sem. Ugyanígy az is adja magát, hogy amennyiben egy bolygó csak a rendelkezésére álló keret mondjuk nem teljes, X százalékát tudja lehívni, úgy a fennmaradó összeget hozzátesszük az állami pénzalaphoz, tehát az az összeg többé nem elnyerhetővé válik. Ez legalább némi motivációt is jelent minden planétának. Most átadnám a szót másoknak, azt hiszem így hirtelen első körben elég is lenne ennyi tőlem.
Fejezte be Jansen, miközben arcán halovány mosoly jelent meg. Kiváncsi volt, hogy
|
|
|
Post by Castiel Thrauss on Feb 6, 2013 19:43:39 GMT 1
Az Excarga nevű távoli, jelentéktelen és talán némileg ismeretlen planéta szenátor asszonya, Naviy Horboo, egy negyvenes éveiben járó humán nő, a néhai birodalmi hírszerzés, jelenleg az NRI kitüntetett tagja volt, akinek már a régi rendszerben is az ellenzéki politikusok megfigyelése és lebuktatása volt a célja, újabb megbízást kapott. Az utasítás nem sokban tért el attól, mint amit már nagyjából két évtizede csinált. Ezúttal persze kicsit más szerepkörben tetszelgett, feladata sem volt teljesen ugyanaz, mégis nagy ambícióval és elszántsággal vállalta el a felkérést. Felmerül persze a kérdés, hogy volt e egyáltalán más választása, a válasz azonban meglehetősen képlékeny volt, nem is merengett tehát tovább rajta. A bizottsági ülésre utolsó emberként érkezett meg, először néhány kíváncsi szenátortárs kérdőn méregette, bizony nem ő volt a gyűlések legismertebb közszereplője, bizonyára egy-két tájékozatlan kolléga értetlenül állt személye előtt. Nem is baj ez persze, amíg neve és igazi kiléte a ködbe burkolózik. Mint rutinos kém, jól tudta, hogy a jelenlegi NRI-ben is számos volt birodalmi ügynök szolgál, akik ügyesen tüntették el minden adatukat a központi számítógépekből és adattárból, tisztára mosva személyüket, azonban egy két arcon kívül nem tudott más néhai sorstársakról, ami talán jobb is volt így. Jelenlegi pozíciója is részben egy ilyen kapcsolatnak köszönhető, mindez persze igencsak zavaró tényező volt, hiszen ki tudja mikor mártják be és hurcolják meg azért, amit hosszú évekkel ezelőtt tett és nem mellékesen tesz folyamatosan. Jól tudta hány meg hány néhai coruscanti hivatalnok és kisebb-nagyobb képviselő tűnt el a süllyesztőben az ő aknamunkája révén...
Ahogy Jake Darriest megjelent, melankolikus gondolatmenetéből rögtön felocsúdott, figyelmét pedig innentől maximálisan a teremben zajló eseményeknek szentelte. A napirend pontok egyáltalán nem érték váratlanul, hiszen minden szükséges információval már jó előre rendelkezett, ahogy a szükséges válaszokkal is. Bármennyire is volt felkészült, valaki mégis megelőzte. Ismerte a férfit, mint mindenki mást is a bizottsági tagok közül. Jansen Aalsten. A férfi neve sokat forgott mostanában a médiában, egyrészt a képviselt bolygóját körülvevő kisebb vita miatt, másrészt pedig valóban nagy szájhős volt a fiatal férfi, első ránézésre egy igazi hobbi szenátornak titulálhatná az ember, aki mindig csak fel akar szólalni, hajszolván a pénzt és sikert, kielégítvén közben szereplési mániáját, azonban a legutóbbi gyűléseken szakmai észrevételeivel és precízen kidolgozott tervezeteivel sok kritikust hallgattatott el. Nem árt tehát figyelni rá, főleg, hogy ha ilyen gyorsan tudott reagálni a felmerülő kérdésre, talán lehetnek belső informátorai neki is.
Amint a Lekua IV képviselője befejezte mondandóját, a teremben kínos csönd állt be és sokáig senki sem szólt. Naviy mindamellett, hogy tudta mit kell mondania, nem tehette meg, hogy nem reflektál az Aalsten által elmondottakra is. Néhány dologgal egyetértett, más meglátásait viszont sürgősen a szőnyeg alá kell söpörni. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, ő most az NRI, de még inkább annak vezetője, Thraussnak az érdekeit szolgálja, utóbbi szót talán szó szerint is értve...
- Tisztelt Bizottság, tisztelt elnök úr, üdvözlöm mindenkit jó magam is. Igazán remek, hogy Mr Aalsten már is ennyi mindent felvetett, hiszen ezzel mondhatni egy komoly alapjait le is rakhatjuk a javaslatnak. Fontos lehet egy a javaslatban említett pénzügyi alap, különösen a kisebb, szegényebb bolygóknak, mint amilyen példának okáért az Excarga is. Azonban nem érthetek egyet a képviselő azon javaslatával, hogy a haderőreformhoz szükséges összeget kurtítsuk meg, hogy kicsit önző módon magyarázzam, az olyan bolygók, mint az Excarga, nem rendelkeznek saját haderővel. Távol a galaxis szívétől, a vadűr határmezsgyéjén bizony nem könnyűek a mindennapok. Kalóztámadások, vagy más egyéb fenyegetettségek szelleme lebeg nap nap után felettünk. Némi megnyugvást hozna, ha végre egy minden szempontból, hatalmas és erős hadsereg állna a Köztársaság rendelkezésére és a kicsi, jelentéktelenebb bolygókat is megfelelő védelemmel tudná ellátni az állam határain.
Naviy próbált kicsit a politikusok érzelmeire hatni, valójában csak tudta jól, hogy a hírszerzés fű alatt tekintélyes összegeket fog lecsípni abból az 1000 milliárd kreditből, amivel a hadsereget szeretnék megreformálni. A pénz és az érdekek, régen sem ment ez másként, most is ezen dolgok rángatják a zsinórokat és osztják le a lapokat az olyan kis halaknak, mint amilyen ő maga, vagy bármely más szenátor mondjuk.
- Ami a pénz bankba helyezését illeti, nem is történhet ez másképpen, itt nem pár kredit kártyáról van szó, amit egy aktatáskába helyezve lehet adni-venni, komoly tranzakciókat jelent ilyen összegek mozgósítása. Itt javaslom, egy állami pályázat keretében a legelőnyösebb szerződést kínáló pénzintézetbe nyissuk meg a számlát. Ezzel alkudhatjuk ki magunknak a legjobb feltételeket. Az Elbíráló Bizottság feladatkörét viszont semmi esetre sem szabad kibővíteni, az elnökök választják a szakértőket, nem hagyatkozhatunk ilyen úton kiválasztott személyekre, fontos, hogy mindennemű érdektől mentesek legyenek ezek az elbírálások.
Mr Aalsten többi felvetésével és meglátásával viszont úgy nagy vonalakban egyetértek. A magam részéről egy ötlettel állnék elő. Minden bolygóra jellemző, hogy van egy-két húzóágazata a planetáris gazdaságnak. A fejlesztési alappal vagy legalábbis annak valamiféle célzott, irányított visszaosztásával esetleg kötelezővé tehetnénk, hogy az egyes bolygókat behatárolva, kategorizálva, a lehetőségeiknek leginkább megfelelő területeket fejlesszük. Ha egy bolygó a mezőgazdaságra helyezi a fő hangsúlyt, támogassuk, hogy ez a terület még magasabb szintre jusson. Ezzel az egész galaxisban fő funkciókat ellátó bolygók jöhetnek létre, kevésbé lesz a piac és gazdaság szeszélyes. És minek után több mint 10 ezer bolygó alkotja rendszerünket, nem is igazán kéne tartani semmiféle monopol helyzettől, azzal, hogy az adott bolygót csúcsra járatjuk az addig is vezető iparágában. Viszont a jövő sokkal tervezhetőbbé válna. És erre egy nagy állami pénz keret, még ha csak lassan, hosszú távon is, de alkalmassá válna...
|
|
|
Post by Castiel Thrauss on Mar 17, 2013 13:10:23 GMT 1
Ahogy a képviselők ültek és épp az aktuális témajavaslaton próbálták átrágni magukat, senki nem gondolta, hogy mi zajlik eközben az épületben. A biztonsági hivatal emberei szintről szintre járva terelték ki az embereket, míg nem a bizottsági munkálatoknak helyszínéül szolgáló előadó-tárgyalóhoz nem értek. A következő pillanatban feltárultak az egyébként őrzött ajtók, a tekintetek pedig a besorjázó egyenruhásokra szegeződtek. A bizottság elnöke értetlenül pattant fel helyéről, de mielőtt még bármit is kérdezhetett volna, az egyik tisztnek tűnő férfi így szólt.
- Hölgyeim és Uraim, információink szerint detonátor van az épületben, éppen ezért azonnali hatállyal kiürítjük azt. Kérem kövessenek!!!
Az elképedt szenátorok robot módjára felegyenesedtek, majd automatikus léptekkel, sietősen távoztak és indultak a felvonók felé. Öt perc múlva már mindenki az épület előtt várakozott, ahol menet közben elképesztő tömeg gyűlt össze, részben a hivatal dolgozói révén, részben pedig a kíváncsi bámészkodók, esetleg a média képviselői révén, akik mint mindig most is nagyon gyorsan értesültek mindenről.
Egyelőre senki sem tudott semmit, a feszültség érezhető volt, a bizottsági ülések azonban nagyon úgy nézett ki, hogy elnapolva, ami kifejezetten kellemetlen, lévén, hogy másnap szenátusi ülésszak veszi kezdetét. Újabb hegyes karót szúrt az élet az Új Köztársaság testébe. Ekkor persze a jelenlévők nagy része nem is sejthette, hogy ez idő alatt a másik két bizottsági épületben is hasonló események játszódtak le.
|
|
|
Post by Mon Mothma on Nov 28, 2014 20:46:39 GMT 1
A Galaktikus Pénzügyi Bizottságaktuális ülésének feldolgozásra váró témajavaslatai
1) A Proxia Delarosa javaslata, mely indítványozza az adórégiók kialakítását, melyekben a lakosságra kiszabott adókulcsok a területi össz-GDP alapján definiáltak.
2) Szenátusi javaslat, mely indítváyozza Köztársasági Államszövetségi Bank felállítását.
3) A Clexe javaslata, mely indítványozza egy közös pályázati alap létrehozását.
4) A Igobevol javaslata, mely indítványozza a magánvállalkozások/őstermelők financiális segítését, központi pénzalapból.
5) A Caroomas javaslata, mely indítványozza az adókedvezményt a tisztességesen adózóknak.
6) A Caroomas javaslata, mely indítványozza az adócsalásért kiszabható büntetések maximalizálást.
7) A Lekua IV javaslata, mely indíványoza az alternatív energiaforrásokra vonatkozó állami, Új Köztársasági adókedvezmény/adómentesség kihirdetését, elősegítve ezzel azok elterjedését.
8) A Lekua IV javaslata, mely indíványoza bolygók, holdak, aszteroidák privatizálásnak lehetőségét
|
|
Kran Ta'rkarun
3. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 80
Caromaas konzulja
Posts: 105
|
Post by Kran Ta'rkarun on Dec 15, 2014 20:39:27 GMT 1
Kran időben megérkezett és gyorsan felmérte, hogy kik a bizottság tagjai. Azt azonnal megállapította, hogy nem lesz könnyű dolga. Itt a "nép fia" álarc nem elég és nem is megfelelő, ezért eldöntötte, hogy előveszi a rafináltabb oldalát. Megpróbál majd jól helyezkedni.
Elsőként szólalt fel ismertetve tervezetét:
- Tisztelt Bizottság! Gondolom olvashatták, hogy magam is terjesztettem be javaslatot, aminek a lényegi része készen is van, így úgy gondolom, érdemes lenne megvitatni. Most prezentálnám az elképzeléseimet, ha megengedik.
A javaslat célja, hogy növeljük a Köztársaság adóbevételét, és visszaszorítsuk az adóelkerülést. Így egyszerre jutnánk plusz bevételhez, amire szükségünk van, és a cégeknek hosszútávon meg fogja érni adózni. A retinenseket pedig szigorúan büntetnénk, azzal a céllal, hogy elijesszük azokat akik egyébként hajlanának rá.
Amennyiben egy személy, vagy egy cég 1 éven át rendesen adózik, a következő évben 5%-kal kevesebb adót kell fizetnie a jövedelme után. 5%-kal kevesebb még mindig jobb mint a semmi, is így konkrét előnyei is lennének a jogkövető magatartásnak. Véleményem szerint fontos a pozitív megerősítés.
A második pont egy kicsit komorabb, ha bebizonyosodik, hogy adót csalt a cég a következők vonatkoznak rá: ebben az esetben cég javait el kell kobozni, a vezetők ellen pedig azonnal, kiemelt fontosságú büntető eljárást indítani. A bűnösök 20-40 évre való büntetése, és után 10 évig felfüggesztik az állampolgári jogaikat és nem alapíthatnak cégeket sem, míg jogaikat vissza nem nyerték. Magánszemélyek, a csalás mértékéről függően bírságot, a csalt összeg ötszörösét, ami ha meghaladja a 50.000 kreditet akkor minden 10.000 kredit után 1 év börtönbüntetés is jár a bírság mellé.
Ennek az értelme az, hogy tényleg ne érje meg csalni. Aki szánt szándékkal csal, arra nincs szüksége a társadalomnak. Válságban a gazdaságunk, határozottnak kell lennünk. Köszönöm a szót!
Fejezte be a twi'lek.
|
|
Jansen Aalsten
4. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 93
A Lekua IV szenátora és Kancellári Főtanácsosa
Posts: 169
|
Post by Jansen Aalsten on Jan 6, 2015 12:43:20 GMT 1
7) A Lekua IV javaslata, mely indíványoza az alternatív energiaforrásokra vonatkozó állami, Új Köztársasági adókedvezmény/adómentesség kihirdetését, elősegítve ezzel azok elterjedését.
1) Általános fogalomtár
Alternatív energiaforrás: Olyan fosszilis vagy megújuló erőforrás ami képes konkurenciát jelenteni a napjainkban leggyakrabban használt erőforrásokkal szemben, így a tibahna gázzal, a plazmával vagy a szénnel szemben, mind piaci árban, mind energia hatékonyságban.
Megújuló erőforrás: A megújuló energiaforrásnak nevezzük azon természeti jelenségeket, melyekből az energia úgy nyerhető ki, hogy jelentősebb emberi beavatkozás nélkül legfeljebb néhány éven belül az újratermelődik. A megújuló energiaforrások legfontosabb alkalmazási területe a fűtési-hűtési célú hőenergia termelés, azonban a villamosenergia-termelésben, és üzemanyagként való felhasználásban is nő a jelentősége. A megújuló energiaforrások kedvező tulajdonsága, hogy környezetszennyező hatásuk a fosszilis energiahordozókhoz képest lényegesen kisebb. Ilyen megújulú forrásnak tekinthető az atom-, a nap-, a szél-, a víz- és a geotermikus energia, biomassza.
Adómentesség: A végfelhasználói oldalon az értékesítési árba nem beépíthető költségként szereplő tétel, a termék mentesül az általános köztársasági forgalmi adó alól, 100 %-os mértékben.
Adókedvezmény: A végfelhasználói oldalon az értékesítési árba beépített állami juttatás mérséklése bizonyos százalékban, a versenyképesség javítás érdekében más erőforrásokhoz képest a jelenleg érvényben lévő adókötelezettség legalább 50 %-ával csökkentve.
2) A tervezet célja
Cél, hogy a jelenleg elterjedten alkalmazott, de véges és egyre fogyó készletekkel bíró erőforrások, így például a tibahna gázzal szemben komoly, gazdaságosan alkalmazható alternatívák komolyabb szerephez jussanak, az adókedvezmény/mentesség révén értékesítési áruk csökkenjen, elősegítvén a kereslet növekedését. A legtöbb erőforrás esetében a jelenleg érvényben lévő, kiépített infrastruktúra nem, vagy csak részlegesen igényel átalakítást, így az alternatív források hasonló hatékonyságát, illetve árkedvezményüket tekintve opciót jelenthet minden bolygó számára, különösen a fejletlenebb, szegényebb, külső vidékeken, ahol a jelenleg is divatos erőforrások szállítása amúgy is gyakorta okoz nehézségeket vagy többletköltséget.
3) Az adómentesség/kedvezmény hatálya alá nem tartozó erőforrások
- tibahna gáz - plazma - kőolaj - szén
4) Tervezett kedvezmények
A peremvidéki és külső-gyűrű-beli kitermelők és értékesítők teljes kedvezményben részesítenők, a belső-gyűrű és magvilágok termelői 75 %-os kedvezményben, a minimális különbség nem jelenthet gazdasági hátrányt utóbbiaknak, mert az utaztatási, szállítási és egyéb logisztikai költségek is indokolttá teszik, hogy ne az egész galaxison átívelő karavánutak jöjjenek létre sok esetben, egyfajta regionális ellátási láncok kialakulása jóval előnyösebb, könnyebben koordinálható.
|
|
Jansen Aalsten
4. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 93
A Lekua IV szenátora és Kancellári Főtanácsosa
Posts: 169
|
Post by Jansen Aalsten on Jan 15, 2015 19:01:57 GMT 1
5) A Caroomas javaslata, mely indítványozza az adókedvezményt a tisztességesen adózóknak.
1) Általános fogalomtár
köztársasági adó: Az adó magán- vagy jogi személyek által felettes hatalomnak, esetünkben az Új Köztársaságnak kötelezően fizetett rendszeres (esetenként rendkívüli) anyagi – leginkább pénzbeli – juttatás. A fizetői oldalt tekintve két esetról beszélhetünk: planéták kormánya által megfizetett adóteher, illetve magánszemélyek, magánvállalatok által fizetett adóteher között tehetünk különbséget.
adómentesség: a köztársasági adóterhek alóli teljes, tehát 100 %-os mentesülés, a gyakorlatban nem indokolt és gazdaságilag nem is kívánatos mértékű kedvezmény.
adókedvezmény: a köztársasági adóterhek alóli bizonyos mértékű kedvezmény, egy előre megállapított százalékos kedvezmény.
2) A tervezet célja:
A)
A jelképes adókedvezménnyel a cél a gazdasági életben jelenlévő korrupció és könyvelési manipuláció visszaszorítása, a köztársasági adóbevételek növelése. A tervezet ennek megfelelően a galaktikus szinten működő tagbolygók vagy magánszemélyek kezében lévő vállalkozások adózási szokásainak befolyásolására szolgál, tisztességes adóbevallásra kényszerítve minden piaci szereplőt, kiemelt jelentőséggel kezelve a vámdíjakat.
B)
Az államháztartás ellen elkövetett pénzügyi bűncselekmény kategóriájába sorolandó, ha egy vállalkozás bármekkora mértékű, de kötelezően előírt összegeket nem hajlandó befizetni az állam részére, megkárosítva ezzel azt, továbbá ha a versenytársakhoz képest illegális versenyelőnyre szert téve hamis könyvelési adatokkal dolgozik a vállalat. Ezen kirívó gazdasági szabálysértések ellen kíván fellépni a tervezet, az eddigiekhez képest súlyosabb büntetést kiosztva a szabályszegő piaci szereplőknek, feltéve, ha az az Új Köztársasági törvények elleni vétekről és az állam felé nyújtott kötelezettségek elmaradásáról szól.
3) A tervezet kivitelezése, szenátusi intézkedések
A)
Minden vállalkozás, amelyik galaktikus kereskedelmet folytat, köteles bevételei után egységesen negyedévente adózni, amit a Galaktikus Adóhivatal felügyel és ellenőriz. A tisztességesen adózó vállalkozások egy letelte után 2,5 %-os adókedvezményben részesülnek, amit éves szinten automatikusan kapnak vissza, 5 évnyi sorozatos tisztességes adózás után akedvezmény évenkénti 5 %-ra módosul.
B)
Amennyiben a vállalkozás pénzügyi tévedést/csalást követ el, adóelkerülésen tetten érik, úgy az adóhátralék és elkerülés mértékétől függően szabják ki a büntetést. Amennyiben egy adott pénzügyi esztendőben a cég éves bevételeinek 25 %- át vagy 1 millió kreditet nem éri el az adóhátralék, úgy abban az esetben az azonnali megfizetésen túl a hátralék + 25 %-a kerül bírságként kiróvásra. Amennyiben a cég 5 éves cikluson belül másodszor akad fenn az adóvizsgálaton, úgy a vállalati vezetőség tagjai 8-15 évig terjedő szabadságvesztéssel sújthatók, a gazdasági tevékenységtől örökös eltiltást kapnak, vállalat pedig köteles azonnali hatállyal megfizetni a hátralékot és annak + 50 %-át, mint bírság. 5 éves cikluson belül a harmadik adóelkerülési vétség vagy egy pénzügyi évben 1 millió kreditnél magasabb összegű hátralék esetén a cég csődeljárás alá kerül, jogutód nélküli megszűnésre ítélve, végérvényesen kizárva a piaci tevkenységről azt, felelős vezetővel együtt.
|
|
Ai Srina
2. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 60
Phigoh szenátora, Carevna, génsebész orvos
Posts: 22
|
Post by Ai Srina on Jan 17, 2015 10:14:47 GMT 1
3) A Clexe javaslata, mely indítványozza egy közös pályázati alap létrehozását.
A tervezet célja:
A javaslat indítványozza, hogy az évről évre a tagbolygók által befizetett tagsági díjakból és egyébb köztársasági bevételekből kerüljön megalapításra egy úgynevezett "Köztársasági Fejlesztési Alap", amelyet szigorúan a planéták vehetnek igénybe különböző területek fejlesztése esetén, amihez nem áll rendelkezésükre az önköltség teljes hányada.
Lehetséges területek, ahol a pénzalap elérhetővé válik:
- gazdasági fejlesztés => új technológiák bevezetése és finanszírozása a mezőgazdaságban, gépesítés, géppark bővítés, új energetikai technológiák megvalósítása, egyéb.
- infrastruktúrális fejlesztés => csatornarendszer megfelelő kiépítése, planetáris és bolygóközi tömegközlekedés fejlesztése, egyéb
- kultúrális fejlesztés=>kultúrális rendezvények szervezése
- egyéb
Kizárt területek:
- hadi és katoai fejlesztés
A tervezet gyakorlati alkalmazása:
AZ elkülönített pénzalapból minden tagállam a befizetett összegektől függetlenül egyenlő mértékben részesülhet, a lehívható pályázati pénzeknek nincs sem alsó, sem felső határa, így a szegényebb, alacsonyabb díjakat fizető planéták is komoly pénzekhez juthatnak. Az Új Köztársaság időről időre konkrét területeken és célra felhasználható pályázatokat hirdet, ami minden tagállam számára látható és megpályázható, mindez a kormányok felelőssége. A kidolgozott és beérkezett pályázatokat egy erre a célra felállított Pályázatkezelő Bizottság értékeli és bírálja el, végül dönt a győztes személyéről. Elképzelhető, hogy nem érkezik olyan pályázati munka, ami megfelel a követelményeknek, ebben az esetben a kiírt pályázati pénz a közös alapban marad.
A győztes pályázó minden körülmények között köteles a teljes összeggel elszámolni az Új Köztársaság felé, a visszaélések és esetleges túlkapások kiküszöbölése végett. Az a bolygó, amelyik visszaélés gyanújába keveredik, később pedig mindez igazolást is nyer, a teljes pályázati pénz köteles visszafizetni egy éven belül, ezen túl a következő 3 évben kizárja magát mindenféle pályázatról.
Köztársasági Pályázati Alap kerete: 500 milliárd kredit
|
|
Kran Ta'rkarun
3. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 80
Caromaas konzulja
Posts: 105
|
Post by Kran Ta'rkarun on Jan 25, 2015 14:07:15 GMT 1
A Caroomas javaslata(i):
5. pont)
3)
b) A Caroomas fenttartja az álláspontját a különösen szigorú szabadság vesztéssel kapcsolatban, mérsékelve azzal, hogy az 1 millió kredit allatti csalás esetén nem kerülnek a feljebb említett jogok felfügggesztésre.
7. pont)
1) Az atomenergia megújulónak minősítésének felülvizsgálatát javasolja a bolgyó.
2) Az adókevezmény/mentesség csak azokra a bolgygókra érvényes, amik számára veszteséges lenne az erőforrás kinyerése esetén.
3.pont)
A hadi és katonai fejlesztések feltételhez kötött engedélyezése:
- A Köztársaság ellenségeivel határos szektorok számára.
- A kalózok által fokozottan veszélyezetettek szektorok számára.
|
|
Jansen Aalsten
4. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 93
A Lekua IV szenátora és Kancellári Főtanácsosa
Posts: 169
|
Post by Jansen Aalsten on Feb 3, 2015 19:35:10 GMT 1
8) A Lekua IV javaslata, mely indíványoza bolygók, holdak, aszteroidák privatizálásnak lehetőségét
1) Általános fogalomtár:
állami tulajdon/köztulajdon: az állam, a kormányzat vagy önkormányzatok vagy valamely közösség tulajdonára utal.
magán tulajdon: A magántulajdon a természetes vagy jogi személyek joga arra, hogy tulajdont szerezzenek, birtokoljanak és azzal szabadon rendelkezzenek, beleértve az elidegenítést is. A magántulajdon alapvető ismertetőjele, hogy a tulajdonosnak 1) joga van azt használni 2) tetszése szerint átalakítani, megváltoztatni 3) a tulajdonból származó jogokkal rendelkezni 4) ezeket a jogokat tetszése szerint elidegeníteni.
privatizáció: állami tulajdon magánkézbe való eladását jelenti. Célja a vagyon jobb működtetése, hasznosulása, illetve a költségvetés bevételeinek növelése.
szabad planéta/aszteroida: olyan űrbéli obejktumok, amelyeken nincs semminemű értelmes élet, és amelyek ennek következtében nem rendelkeznek saját döntéshozatali szervvel, szuverenitással.
2) A tervezet célja:
A tervezet célja, hogy a galaxisban fellelhető aszteroidák, gázóriások, planéták akár az Új Köztársaság által, akár annak tagbolygói révén értékesíthetővé váljanak, akár magánszemély, akár cégcsoport vagy konszern, vagy másk planéta részére.
3) A tervezet kivitelezése, szenátusi intézkedések:
Azok az objektumok, amelyek olyan rendszerben (szigorúan nem szektorban) találhatók, ahol nincs ennek következtében relatív közelségben kormányzattal bíró Új Köztársasági tagállam, úgy a bolygó a jelenlegi államhatárokon belül automatikusan az Új Köztársaság tulajdonát képezik. Lakott rendszeren belül lehetősége van a planétnak "gyarmatosítani a szabad objektumot", abban az esetben, ha képes rendszeres katonai felügyeletet biztosítani. Amennyiben több planétának is lehetősége van úgynevezett gyarmatosításra, automatikusan társtulajdonosi státuszba kerülnek, az értékesíténél minden fél beleegyezése szükséges, a bevételen osztozkodnak.
A különféle adás-vételeket kötelező jelleggel kell tudatni a Galaktikus Diplomata Testülettel, illetve a Galaktikus Adóhivatallal is, a szükséges papírokat és szerződéseket ebszolgáltatva az ellenőrzés és számontartás céljából.
|
|
Jansen Aalsten
4. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 93
A Lekua IV szenátora és Kancellári Főtanácsosa
Posts: 169
|
Post by Jansen Aalsten on Mar 13, 2015 17:16:13 GMT 1
Kiegészítés Ai Srina szenátornő javaslatához, a 3) pont kapcsán:
A Lekua IV indítványozza, hogy a javaslat kerüljön összevonásra a 4), Igobevol által benyújtott ponttal. Ehhez mérten a Lekua IV az alábbi kiegészítéseket/módosításokat javasolja a phigo-i tervezethez:
- A két pont összevonásával lehetőség nyílik arra, hogy a pályázatokon ne kizárólag csak állami vállalatok, hanem magánvállalkozások is részt vehessenek, hasonló szabályozásokkal és kritériumokkal, mint a tagbolygók. Az összevonás célja, hogy a kis cégek komolyabb szerephez jussanak a versenyszférában, ezzel is segítve a gazdaság talpraállását.
- A pályázati eredményhirdetés során lehetőség legyen több pályázai munkát is honorálni, egy megállapított összeggel.
- "Köztársasági Fejlesztési Központ" megnevezésű hivatal létrehozása, ami felügyelné a pályázatokat, kiírná azokat, elbírálná a pályázati munkákat, ellenőrizné a futó projekteket és a pénzügyi hátterét. A KFK részletes kidolgozása, lásd később esetleges támoagtása mellett.
|
|
Kran Ta'rkarun
3. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 80
Caromaas konzulja
Posts: 105
|
Post by Kran Ta'rkarun on Mar 13, 2015 22:10:52 GMT 1
Állásfoglalás a Lekua IV a 3. és 4. beadványt érintő javaslatával kapcsolatban:
- A Caromaas egyetért mindenben kivéve, a KFK létrehozásával kapcsolatos indítványt. Hisz, már úgy is sok különböző hivatal létezik és ez csak tovább bonyolítaná az így sem elég átlátható bürokratikus rendszert. Ellenben javasolja, hogy az egészet kezelje az Adóhivatal.
Módosító javaslat a 8. beadvánnyal kapcsolatban:
- Azon kitétel hozzáadása a javaslathoz, hogy csak és olyan bolygó privatizálható amin nem találhatóak érző, civilizált népek. Amennyiben valaki szándékosan megsérti ezt a szabályt, a további privatizációs kérelmet nem nyújthat be, 15-25 év letöltendő büntetésre ítélhető, továbbá nem léphet be az adott bolygó légkörén szánt szándékkal. Amennyiben nem szánt szándékú volt, csak a tulajdonosi jogát veszti el.
- Privatizációs kérelmet csak az nyújthat be, akit soha nem ítéletek el, lopás, sikkasztás, hivatali visszaélés, korrupció vagy háborús bűnök elkövetésének vádjával.
|
|