|
Post by Recen Loent on Nov 20, 2012 23:33:43 GMT 1
Egy Coruscant szívében álló sok tíz emeletes felhőkarcoló legfelső szintjét jelölték ki arra a megtisztelő feladatra, hogy a jövőben a Pénzügyi Bizottság mindenkori elnökének irodájául szolgáljon. Az ablakok szintről szintre sötét, átláthatatlan módon rejtették az épület belsejét, belülről azonban mégis pompás kilátás nyílott az utcákra és coruscanti forgalomra. Jake Darist, mint frissen megválasztott elnök igyekezett mihamarabb megismerkedni új pozíciójával járó lehetőségekkel, eszközökkel és körülményekkel, így a szenátusi gyűlés lezárultával nem haza, vagy egy egzotikus planéta luxus hoteljét jelölte meg célállomásként, hanem ezt az épületet. Néhány napig még Coruscanton marad, elképzelhető, hogy új pozíciójával több megbeszélés is szakad a nyakába, nem árt hát ha legalább az első napokban elérhető közelségben marad, biztos ami biztos. Amint asztalán tett-vett, egy holohívás érkezett be, a megfelelő gombokat lenyomva pedig a vonal túloldalán lévő személy halovány kékes alakja is kirajzolódott. Egy furcsa szerzet, méghozzá egy ithoriai alakját vélte Darist felfedezni az apró holoképen, néhány másodperc múlva erről maximálisan meg is győződött, lassan pedig az is felrémlett neki, hogy a bizottságba most választottak be egy ebből a fajból származó szenátort, bár a nevére abszolút nem emlékezett. Gyorsan fel is jegyezte magának, hogy az újdonsült tagok adataival közelebbi ismertséget alakítson ki a következő órákban. Figyelmét rögtön ezután az üzenet feladójára szegezte, aki furcsa hangon kommunikált, nem a galaktikus közöst használta, de szerencsére a tolmács gép rögtön orvosolta a problémát. Az üzenet a következőképpen hangzott a komputer gyors fordítása szerint:
"Mélyen tisztelt Dr Darrist!
A Pénzügyi Bizottság munkájával kapcsolatosan szeretnék Ön elé tárni néhány javaslatot és egyeztetni Önnel, elvégre mint a Köztársaság egyik legkiemelkedőbb és legmegbecsültebb közgazdásza nyilvánvalóan széles körű kritikai észrevételekkel és felbecsülhetetlen értékű segítséggel tudná górcső alá venni ezeket a szerény ötleteket, ráadásul manapság a teljes mértékben szétforgácsolódó szenátusi munkák során biztosabb, ha egy javaslatot már előre átrág, egyeztet és támogat a szakbizottság, mint hogy félkész, esetlegesen egyes érdekeket sértő beadványok kerüljenek a szenátus elé.
Előre is a legmélyebb tisztelettel köszönném meg, ha volna a számomra némi ideje. Maradok híve:
Kunt Echta"
Na tessék, az élet máris igazolta, hogy helyes döntést hozott, amikor maradása mellett döntött. Gyors választ táplált be adattábláján, amelyben meginvitálta az elkövetkező órákra az ithoriai szenátort, hogy nyugodt körülmények között, négyszemközt megvitassák az elképzeléseket. Már alig várta a munkáját, igaz, mindezt, hogy most itt ülhet még nem köszönte meg Recent Loentnek, akinek a hathatós támogatása nélkül mindez nem jöhetett volna létre. A frakció elnök pedig bizonyára rendelkezik néhány tervvel a Pénzügyi Bizottság kapcsán, Jake már jó előre felkészült arra a napra, amikor egy eme témát érintő beszélgetésre sor kerül a frakcióvezető milliárdossal.
|
|
Kunt Echta
2. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 55
Ramatho szen?tora
Posts: 27
|
Post by Kunt Echta on Nov 21, 2012 0:52:44 GMT 1
Kunt megkeresésére számára megdöbbentően hamar érkezett pozitív válasz, ami némi bizakodással és félelemmel is töltötte el az ithori szenátort. Ez egyrészt arra vallott, hogy Darrist komolyan veszi a munkáját, érdeklődik a bizottsági tagok munkája és felvetései iránt, ami remélhetőleg egy a lehetőségekhez képest konstruktív ember képét vetítette elő a számára. Másrészt viszont hírnevéből és ebből kiindulva egy magas felkészültségű, úgymond "vérprofi" közgazdász lehet, aki elé még véletlenül sem szabad úgymond ostobaságot letenni az asztalra, ha nem akarja már a kezdet kezdetén elásni magát. Kunt bízott magában, ő maga is rendelkezett múlttal az üzleti életben, irányított céget és megtanulta a basicnél is alapvetőbb és közismertebb galaktikus kommunikációs csatorna, a pénz nyelvét. Ellenben nem volt sem öntelt, sem ostoba természet, nagyon is tisztában volt a ténnyel: sohasem volt egy ligában egy Darriest kaliberű emberrel, főleg nem mindazokkal akik a közgazdász mögött álltak. Még utoljára vetett egy bizonytalan pillantást az adatlemezre, amelyen a javaslatai, ötletei álltak, de aztán megacélozta magát és elindult a siklójához, hogy mihamarabb találkozhasson a bizottsági elnökkel. Nincs helye kétségnek, immár önmagában sem. A tárgyaló partner, ha csak kicsit is tapasztalt, általában ösztönösen megérzi a bizonytalanságot, annak pedig semmilyen szinten sincs jó eredménye. Ráadásul az elkövetkező idők tárgyalásai közül úgy számított, hogy tulajdonképpen ez lesz a legkönnyebb, legalábbis abban az esetben, ha jól mérte fel az egyes frakciók céljait és a politikai irányvonalakat. A sikló elindult.
A felhőkarcolóhoz érve röviden elbúcsúzott hát Tinttől. Nem akarta bevinni magával az aqualish testőrt, még a fegyverei nélkül sem. Ugyan nagyon jó véleménnyel volt róla, megbízott benne, ráadásul udvarias és csendes férfi volt, de semmi esetre sem jelentett volna odabent előnyt. Itt semmilyen fizikai veszély sem leselkedett a szenátorra, az a front, ahol hamarosan a "csata" várható nem a peremvidéki veterán területe. Ellenben PPA-19 vele tartott. Bár az ithor az egyik legelterjedtebb nyelv volt az ismert galaxisban és a művelt emberek, politikusok többsége értette, ugyanakkor nem feledkezett meg róla, hogy Darrist elsősorban közgazdász, a birodalmi idők alatt meg nem volt elsődleges a nonhumán nyelvismeret kérdése. Ezért is tartotta felbecsülhetetlen kincsnek a protokoll droidját, egykori cége csúcsmodelljét, testvére ajándékát felé. Fejlett hangprocesszorra képes volt érzékeltetni az esetleges hangszíneket is, nem csupán kimondta szárazon, hogy ez a mondat most éppen mondjuk gunyoros értelemben vevendő. Apróság, de az ilyen tárgyalásokon bizony az ilyesmi is számít. Így hát hűséges robotjával az oldalán lépett be a megjelölt irodahelységbe, ami egy teljes szintet elfoglalva terpeszkedett a felhőkarcoló tetején. Ő maga a bolygója protokolláris ruházatát viselte, vagyis földet seprő vörös talárt és a megbízatására utaló nehéz aranyláncot a nyakában. Nem volt hivalkodó öltözet, olyannal szinte nem is rendelkezett az ithor szenátor és őszintén szólva nem is hiányolta. Ez éppen eléggé méltóságteljes és hivatalos, többre nem volt szükség véleménye szerint. Őszinte érdeklődéssel vette szemügyre a rá várakozó férfit, noha óvakodott kinézetéből bármilyen következtetést levonni. Az első benyomások majdnem mindig hamisnak bizonyultak életében, így ezeket tudatosan igyekezett elkerülni. Faji sajátosság is volt, hogy lassan mozgott, az ithorok nem a robbanékonyságukról híresek, így beletelt pár másodpercbe míg elérte a tárgyaló asztal közvetlen környezetét és jobb oldali nyakszájával megszólította a közgazdászt derékból finoman meghajtva magát. Mély, recsegő hangja után pedig PPA-19 következett gyakorlatilag szinkrontolmács szerepkörben, ha csak Darriest egyértelműen nem jelezte, hogy érti az elhangzóakat és nem tart igényt a droid szolgálataira: - Echta nagykövet a legmélyebb tisztelettel köszönti Önt bizottsági elnök úr és kifejezi köszönetét, hogy nyilvánvalóan rengeteg teendője ellenére is tudott idejéből ilyen hamar szakítani időt szerény kérésére. Amennyiben Önnek is megfelel én, a PPA-19-es egység a továbbiakban háttérbe húzódom és egyes szám, első személyben, közvetlenül közvetítem Echta nagykövet szavait. A köszöntés mellé az ithor óvakodott kezet nyújtani, nem ismerte még a közgazdászt, nem tudta milyen bolygóról való ("ennek is utána kell néznem, vagy inkább kellett volna! Mindegy, tanulok ebből is") és milyen mélységű volt az egykori birodalmi neveltetése, nem akarta szükségtelenül kényelmetlen helyzetbe hozni azzal, hogy meg kelljen érintenie egy nonhumánt. Persze ha Darriest kezet nyújtott, akkor viszont határozottan, egyenesen a szemébe nézve elfogadta azt. Újra felhangzott a nyakszáj recsegő hangja: - Engedje meg dr Darriest, hogy szívből gratuláljak a kinevezéséhez. Az Ön hírneve és bizonyított képességei egyértelműsítik, hogy ennél jobb döntést nem is hozhatott volna a szenátus, rendkívül örülök előre is a közös munkának, biztos vagyok benne, hogy számomra is felejthetetlen tapasztalatokat fog jelenteni - esett túl a kötelező udvariasságon. Nem akarta nagyon szervilis módon megfogalmazni, amíg nem látja mire hogyan reagál az ember, majd a reakciók függvényében tesz bele, vagy vesz el némi talpnyalást. Az emberek kiszámíthatatlan fajta, rendkívül sokszínűek, egészen szélsőséges módon is. Épp ezért nem is rohant egyelőre fejjel a falnak. Igyekezett felmérni a férfit és kiválasztani a megfelelő tárgyalási stílust. Van aki szeret mihamarabb a tárgyra térni, mások a hosszasabb udvariaskodással fűszerezett felvezetést kedvelik, így majd az első reakciók után igyekszik felvenni Darriest ritmusát. Mert alkalmazkodnia kell, ebben biztos volt. Nem lehetett kérdéses kettejük közül ki is van magasabb polcon, de ez így is van rendjén. Meggyőződése volt a szenátornak, a bizottsági elnököt hamarosan nagyon is érdekelni fogja a mondani valója.
|
|
|
Post by Recen Loent on Nov 21, 2012 22:32:07 GMT 1
Jake amint megtudta, hogy irodája előtt csak a lehetőségre és engedélyre vár az ithori szenátor, gyorsan igazított még egyet nyakkendőjén, majd fogadta a nonhumán képviselőt, aki szimpatikus módon nem kívánta órákon keresztülvárakoztatni az újdonsült elnököt, hamarabb kereste őt fel, mint azt előre gondolhatta volna bárki. A kezdeti formaságok közepette gyorsan tisztázásra került, Jake nagy vonalakban érti amit a másik személy mond a saját fajta jellegzetes nyelvén, hiszen egy jó üzletember nem árt ha kellően tájékozott és több nyelven képes megszólalni. Jake fejében gyorsan végig is futott, hogy talán nem ártana szinten tartani egy két nyelvi képességét, az első lépésnek ez a mostani beszélgetés meg is teszi.
Meglepően tapasztalta, hogy a nonhumán képviselő, mint ha kicsit idegenül, esetlenül nyújtaná felé üdvözlés címszó alatt a kezét. Jake nem volt antropológus, sem biológus, de még csak nyelvész vagy teológus sem, éppen ezért, ahogy mindig is hangoztatta, a legkevésbé sem érdekelte, hogy ki honnan jött, milyen nyelvet beszél vagy hogy 3 pár keze van és a víz alatt él az illető. Ő közgazdász volt, másodsorban üzletember, egy dolog számított, a pénz. Éppen ezért határozott mozdulattal fogadta a kézfogást és igyekezett eloszlatni mindenféle kétséget vagy zavart Kunt Echta képviselőből. A rövidke ismerkedést lezongorázva pedig hellyel kínálta a hímet.
- Elnézését kérem, megkínálnám valami frissítővel, de egyelőre még jómagam is csak a nap folyamán foglaltam el az irodát, így az ilyen jellegű komfort érzetet biztosító kellékeket nem volt módom elintézni. Bocsánatát kérem, de foglaljon helyet. Örömömre szolgál, hogy vannak a bizottságban ilyen lelkes munkatársak, mint Ön is Mr Echta. Ez a fajta lelkiismeretes munkamorál az ami eredményre fog vezetni az elkövetkezendő hónapokban. Bevallom, az üzenetét hallgatva roppant mód kíváncsivá tett, hogy mégis milyen ötleteket sikerült kitalálnia, amit adott esetben bizottsági munkánk során górcső alá vehetnénk.
A férfi hangja őszinte volt és sallangmentes. Ilyen lehet az amikor egy szakmabelivel találkozik az ember, aki őszinte érdeklődést mutat a téma és tervek iránt.
|
|
Kunt Echta
2. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 55
Ramatho szen?tora
Posts: 27
|
Post by Kunt Echta on Nov 22, 2012 17:51:06 GMT 1
Kunt örömmel veszi a kézfogást, bár nincs nagy hagyománya a népénél, de érzi, tudja, hogy ezek szerint a bizottsági elnöknek nincsenek faji fenntartásai, ami lényegesen megkönnyítheti a továbbiakat. A kínálásra helyet foglal, a továbbiakra csak könnyedén legyint:- Lényegtelen dr Darriest, mielőtt indultam bőven eleget ittam a szállásomon és lesz is még rá módom a későbbiekben - feleli. - Na igen, igyekeztem hasznosan tölteni az elmúlt napokat. Újra átnézni a jegyzőkönyveket az eddigi szenátusi felszólalásokról, illetve a különféle gazdasági statisztikákat, véleményeket. Itt előveszi az adattáblát, amit hozott magával, de egyelőre még nem adja át, csak ujjai között játszik vele, miközben folytatja: - Elöljáróban, ha megenged néhány gondolatot elnök úr... - néz a közgazdászra, majd kivárja amíg az biccent s egy mélyebb levegővel belefog: - Az elmúlt időszak mondhatjuk, hogy meglehetősen eseménydús volt a szenátus életében. Nem régiben elfogadásra került a frakció törvény is, ami, bevallom őszintén, az első másodpercekben megijesztett engem is, mint oly sokakat, de hamar beláttam: valóban nagyban megkönnyíti a szenátusi munkánkat. Nem szükséges egy-egy adott javaslat előtt több mint kétezer képviselővel tárgyalni előre a biztonság kedvéért, hiszen a frakciótagok nagyjából általában egy véleményen vannak. Igyekeztem nagyban felmérni a javaslataim készítésekor az egyes politikai tömörülések célkitűzéseit, részben, hogy ezek szellemiségével is tudjam a javaslataim kibontani, másrészt természetesen mert egy célért dolgozunk mindannyian, köztársaságunk jövőért, így nyilván minden politikai oldal gondolatait érdemes meghallgatni. Utóbbi szavainál a mosolygás ithor formájára torzulnak ajkai, ő maga is tudja, hogy azért közel sem ennyire szép és virágos a helyzet, de ezt csak finoman éreztetni igyekszik, nem akarja nyíltan kimondani. Elvégre némi stílus is van a világon, nem igaz? - Mindezekkel együtt is, én elsősorban a pénz nyelvén értek - sóhajt fel. - Ráadásul azt kell mondanom, láttuk az utóbbi időben hová is vezet, ha gyönyörű ideákat úgy próbálunk megvalósítani, hogy nem gondoljuk át részleteiben a gazdasági következményeket. Gondolok itt például a rabszolgaság azonnali, rendeletszerű eltörlésére. Ne értsen kérem félre dr Darriest, erkölcsileg maximálisan pártolom a döntést, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a hatást, amelyet az eleddig rabszolga kereskedelemből élő planéták gazdasági életére gyakorolt. Ezt jól mutatta meg nem olyan régiben a Gentes példája. Nyilván a legtöbb bolygó nem függött ilyen szélsőséges mértékben ezen üzletágtól, de máshol is vannak komoly problémák, amik továbbiakat generálnak és aligha várhatjuk el, úgy gondolom, az üzleti szektortól, hogy kisegítsen minden bajban lévő közösséget. Ezt a kérdést nekünk kell megoldanunk - tárta szét a karjait Echta, mintegy megerősítve a szavait nonverbális gesztusaival is. - Ráadásul nem csak ezt. Nemrégiben beszélt a szenátusban Sealia szenátor a kis- és középvállalkozások helyzetéről. A javaslatával, ami a mamutcégeket sújtó különadó lett volna, személy szerint nem értek egyet. Hiszek a szabad versenyben és abban, hogy ebbe ennyire asszimetrikusan beleavatkozni több mint veszélyes volna. Ettől függetlenül az alapprobléma helytálló. A piacon minden helyzetben érdemes megakadályozni az akár lokális monopol helyzet kialakulását is, amire optimális lehetőséget kínálnak a kisebb gazdasági társulások. Ha rajtuk segíteni akarunk, azt viszont nem tehetjük a nagy cégek kárára! Főleg nem a jelen gazdasági helyzetben. Ma és minden időben elsősorban két helyen van komoly pénzügyi tartalék: az óriáscégeknél és a bankszektorban. Meglátásom szerint a kettő közötti legalapvetőbb különbség az állam szempontjából, hogy a cégek valamilyen materiális javakból, munkaerő igénybevételével csinálnak árut és abból pénzt, míg a bankok elsősorban csak pénzből, hitelekből. A kettő közül saját, jól felfogott érdekünkben a munkaerőt foglalkoztatni képes, adózó és adóköteles termékeket előállító céges szektort kell előnyben részesíteni, ha választani szükséges, noha természetesen a teljes monopol helyzet kerülendő. Ez volt a javaslataim egyik legfőbb vezérelve. Sejtette Echta, hogy eddig nagy eséllyel tetszik Darriestnek amit hall, elvégre egy olyan tömörülés delegálta a bizottsági elnöki székbe, amely elsősorban legalábbis nagyban hasonló elveket vall. Ebben a maga részéről nem talált semmi kivetni valót az ithor, a nézeteik nagyjából megegyeztek e téren. - Ne legyünk naivak, legalább itt, most, egymás között ne. Mindannyian, akik értünk a pénzhez tudjuk, hogy bár gigantikusnak hangzik az az összeg, amit az Intergalaktikus Bankár Klán számláiról felszabadítottunk, de alig egy év alatt is elkölthető, mégpedig jól is és rosszul is - mutatott rá a tényekre Kunt. - Ha valóban segíteni akarjuk a piac felélénkülését, a kis- és középvállalatok talpon maradását, az infrastruktúra kiépülését, a hadsereg reformját, stb, akkor ezt az összeget a lehető legjobban kell befektetnünk a jövőbe. Ez az adatlemez a saját vonatkozó gondolataim összegzése a legtöbb idevágó témában az adójogszabályokon kívül - nyújtotta most már át a bizottsági elnöknek, de még hozzáfűzte: - Hangsúlyozom, furcsa tételeket is fog találni dr Darriest, ez sem véletlen. Mint tudjuk, a politikai frakciók nem nézhetnek csupán tiszta gazdasági érdekeket, meg kell felelniük tagjaiknak és a közvélemény elvárásainak is. Éppen ezért tettem bele jó előre néhány olyan pontot és gondolatot, ami hatalmas nyereség lenne ebben a formában egy-egy politikai tömörülésnek meglátásom szerint, ugyanakkor elfogadhatatlan egy másiknak. Ezek általában érintőlegesebb kérdések, de tökéletes alkudozási lehetőségeket kínálnak, elvégre, legalább 43,6%-os egyetértést kéne elérnünk ahhoz, hogy nagyjából biztosra mehessünk a beterjesztésnél. Ezek azok a felületek, amelyeken nyugodtan csatázhatnak a különféle politikai erők anélkül, hogy a valós gazdasági magot is érintené az efféle acsargás. Ez utóbbi a lényeges, amit együtt, bizottsági szinten el kell készítenünk és képviselnünk, bármennyi módosítással is ezen a szövegen stilisztikai vagy tartalmi szempontból, de a végére egységre kéne jutnunk. De nem zavarom, olvassa át nyugodtan - mosolyodik el végül. Darriest a szövegre tudja immár fordítani a figyelmét:
Az Új Galaktikus Köztársaság gazdasági életének felélénkítésére és tartható gazdasági fejlődésére vonatkozó gazdasági tervezet Jelen helyzetben hőn szeretett köztársaságunk gazdasági élete évek óta a lassú recesszió állapotában van, függetlenül attól, hogy néhány rövid időszakra megfigyelhető volt stagnálás, alapvetően a helyzetkép a nagy egészet tekintve a lassú visszaesés egyértelmű jeleit mutatja. A közelmúltban hozott élénkítő támogatási csomag egyszeri, időszakos megoldást jelent, ráadásul hasonló nagyságú újabb intézkedés fedezetére jelenleg nem állnak rendelkezésre újabb keretösszegek sem a Galaktikus Bankár Klán, sem pedig az ariani vagy bármely más állam bankszektorában. Olyan cselekvési tervet kell felállítanunk, amely tartható, hosszabb távon is sikeres gazdaságpolitika folytatását teszi lehetővé. Ennek részletei az alábbiakban.
1. Közigazgatás: Jelenleg felhagyva az Első Galaktikus Birodalom által követett elvekkel és hagyományokkal újkori bürokráciánk kialakulófélben van. Jelen pillanatban a galaktikus szintű bürokrácia jelentősen bonyolultabbá, lassabbá és költségesebbé is vált, mint a korábbiakban. Ki kell emelnünk, hogy ésszerűen semmiképpen sem lehet sem a hatékonyságot növelni, sem pedig a kiadásokat csökkenteni anélkül, hogy jelentős mértékben ne kéne bürokráciánkat központosítani bizonyos kérdésekben. Mivel meglátásaink szerint az Új Galaktikus Köztársaság minden tagjának alapvető érdeke, hogy együttműködve, egymással összhangban és tagbolygóink gazdasági életét kisegítve tudjunk fejlődni, piaci erőnket megőrizni, így minden körülmények között javasoljuk a gazdasági és hadügyi kérdések nagyobb mérvű konszenzusát, egyidejűleg bizonyos fokú jogharmonizációt a tagbolygók között. Javasoljuk tehát hogy a gazdasági és hadügyi kérdésekben állandó, közös platformot nyissunk a tagbolygók között, amely köztársaságunk minden planétájának alapvető lehetőségeivel és problémáival állandóan, hangsúlyozni kívánjuk: naprakészen tisztában van. Az eleddig működő több mint ezerkettőszáz bizottságot és felügyeleti szervet súlyos összevonások árán mérsékeljük a következő mennyiségre. - Galaktikus Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal: a továbbiakban a GAPEH működési körébe kerüljenek át az adózási, vám- és behozatali kérdések, a versenyszféra ellenőrzése, a gazdasági élet szereplőinek pénzügyi ellenőrzése, alszervként a továbbiakban a gazdasági társulások bejegyzése, ezek ellenőrzése, szükség esetén felszámolásának megindítása. A GAPEH tárgykörébe tartozzon továbbá a bankszektor felügyelete, kapjon állandó jogosítványokat a banki adatok kikérésére, amennyiben ezek a hatályos jogszabályokkal megfelelően alátámasztott érvekkel kerülnek beadásra (úgy mint állandó vagy időszakos ellenőrzés, bűncselekmények gyanúja, stb) A szervezet elnökének megválasztása mostantól kerüljön át a szenátus hatáskörébe. A jelölését a Pénzügyi Bizottság teheti meg, avagy a Főkancellár személyesen, megválasztásához egyszerű többség kell. A szenátus elutasítását, bármelyik lehetséges fél is volt a jelölő, figyelembe kell venni, újra a jelölt abban a szenátusi periódusban nem jelölhető. A GAPEH elnöke nem lehet egyetlen szenátusi frakciónak sem tagja, sem pedig volt tagja. - Köztársasági Gazdálkodási Hivatal: a KGH intézi a hivatalos bürokráciai háttérmunka jó részét. Ellenőrzése alá kerül a továbbiakban a különféle statisztikák, kimutatások készítése, a szektorok, rendszerek és bolygók adatainak begyűjtése, elemzése, szükséges kimutatások megalkotása. A KGH kötelessége adatokat szolgáltatni a szenátus és a különféle szektorparlamentek képviselői részére, a különféle adatokat tárolni és archiválni. A hivatal hatálykörébe tartozik a szektorparlamentek éves költségvetési terveinek bekérése, raktározása, adott esetekben ajánlásokkal ellátása. Ez vonatkozik a Köztársaság Szenátusa elé beterjesztett, vagy általa jóváhagyott költségvetési tervekre is. A KGH kapcsolatot tart a vállalkozók és a munkavállalók érdekképviseletei szerveivel, vitás kérdésekben békéltető fórumként működik, nem bírva jogerővel, de bírva a jogi képviselet adta információs lehetőségekkel mindkét fél számára. A KGH eljárhat olyan vitás esetben is tanácsadó vagy békéltető fórumként, amelyben csak az egyik fél tagja az Új Galaktikus Köztársaságnak, de csak amennyiben az államközösségen kívüli fél kérelmezi, avagy jóváhagyja mindezt. A KGH rendelkezik jogkörrel a továbbiakban, hogy a vonatkozó bíróságok elé terjesszen ügyeket (akár feljelentés formájában) avagy a szenátus Főkancellárjánál kérjen szenátusi meghallgatást egy-egy üggyel kapcsolatosan, amennyiben jogosítványai annak megoldásához nem elegendőek. A szervezet elnökének megválasztása mostantól kerüljön át a szenátus hatáskörébe. A jelölését a Pénzügyi Bizottság teheti meg, avagy a Főkancellár személyesen, megválasztásához egyszerű többség kell. A szenátus elutasítását, bármelyik lehetséges fél is volt a jelölő, figyelembe kell venni, újra a jelölt abban a szenátusi periódusban nem jelölhető. A KGH elnöke nem lehet egyetlen szenátusi frakciónak sem tagja, sem pedig volt tagja. - Köztársasági Gazdasági Szakosztály: ez a szerv felelős a továbbiakban a különféle kifejezetten csak a gazdaság egy kisebb területét érintő ügyekért. Ennek megfelelően öt részre oszlik: Agrár, Ipari, Kereskedelmi, Energetikai és Egyéb. Az adott területeken szükséges bármilyen jogi, gazdasági, statisztikai segítséget és információt megad mind kormányoknak, mind gazdasági társulásoknak, mind pedig magánszemélyeknek, ami nem esik bármifajta titkosítás hatálya alá. Hatályköre elsősorban tanácsadói és információs, minden létező tagbolygó köteles üzemeltetni egy irodát legalább fővárosában, ahol a köztársaság állampolgárai felvehetik a kapcsolatot a KGSZ-el. Ezen tevékenységei mellett összefoglaló adatbázissal kell bírnia az Új Galaktikus Köztársaság minden munkaügyi kérdéséről és naprakész információkkal kell bírnia a bolygószövetség más planétáinak jelenlegi munkalehetőségeiről, amelyet az érdeklődők rendelkezésére kell bocsájtania. Ezen adatok beszolgáltatása minden tagbolygó munkaügyi hivatalának kötelessége, segítve ezzel is a munkanélküliségi ráta csökkentését. A szervezet elnökének megválasztása mostantól kerüljön át a szenátus hatáskörébe. A jelölését a Pénzügyi Bizottság teheti meg, avagy a Főkancellár személyesen, megválasztásához egyszerű többség kell. A szenátus elutasítását, bármelyik lehetséges fél is volt a jelölő, figyelembe kell venni, újra a jelölt abban a szenátusi periódusban nem jelölhető. A KGSZ elnöke nem lehet egyetlen szenátusi frakciónak sem tagja, sem pedig volt tagja. Megjegyzés: a fenti hármon kívül minden más pénzügyi és gazdasági jellegű bizottság feloszlatik, munkakörüket a fentiek veszik át. A beolvadás során akkora létszámállománnyal kell bírnia a fenti hivataloknak, amelyek az elvégzendő munka gyors, gördülékeny intézéséhez szükségesek. Ezzel a jelen dolgozói állomány mintegy 65-70%-a megmarad állami munkakörben. A hivatali helységek, elektronikus szerkezetek, stb egy része feleslegessé válik, amelyet árverésen értékesíteni lehet, avagy karitatív adományként rászoruló bolygókra elküldhetőek. A működési költségek mintegy 70%-ra csökkennének a mostaninak. Javaslatot kérünk a Katonai és a Belügyi Bizottságoktól is, hogy náluk hasonló ésszerűsítések végrehajtására költségcsökkentési okokból van-e lehetőség?
2. Bolygóvédelem Noha természetesen a Pénzügyi Bizottság nem kíván más bizottságok munkájába beleszólni, de ésszerűnek tart néhány javaslatot megfontolásra ajánlani. Ezek a következőek: - Első lépcsőfokban számba venni és véleményezni azon birodalmi haditechnika mennyiségét, amely az Első Galaktikus Birodalom széthullása után maradt jogutódjára. Mely része ennek, ami nem került át egyes planéták magántulajdonába, mely járművek és létesítmények vannak még felújítható állapotban anélkül, hogy használhatóságukban lényegesebb romlás keletkezne be és ezek számával csökkenteni a reformtervezetben megjelölt flották igényeit, ennek megfelelően költségeit. Javasoljuk, hogy amennyiben erre mód és lehetőség kínálkozik, akkor ezen haditechnikák eredeti gyártóüzemeikben kerüljenek felújításra a minőségromlás lehető legminimálisabb szintre csökkentésének érdekében. - Mivel a haderőreform hosszabb idő alatt végrehajtható, javasoljuk, hogy ez lépcsőzetesen, bizonyos szempontok figyelembe vételével történjen meg. Első körben az Új Galaktikus Köztársaság számára stratégiai, különösen nélkülözhetetlen rendszerek és bolygók védelme történjen meg természetesen, ezek alatt azokat értjük, akik a nélkülözhetetlen erőforrások (úgy mint: hajtóanyag, ipari fémek és agrártermékek előállítói, hadászati szempontból kiemelt üzemek sokaságainak otthonai, az adott régió teljes destabilizálódásához vezetne az elvesztésük és természetesen Coruscant. A teljesség igénye nélküli példák: Bespin, mint a Tibana gáz elsődleges forrása, Ukio, mint a Külső Gyűrű legnagyobb élelmiszer exportőre, Venmdom, mint a Köztársaság egyik legnagyobb bányászati bolygója, Corellia és Kuat, mint hajógyártásunk centrumai, stb). Második lépcsőben viszont adjunk lehetőséget rá, hogy bármely bolygó, amely ennek szükségét érzi, elsősorban nyilván kiemelt kalóz vagy egyéb fenyegetettség miatt, önkéntesen fizethessen be nagyobb összeget az eleddig megszabottnál a köztársasági államkincstárba, melynek fejében állandó őrjáratok létesülése legelőször az ilyen védelmet igénylő körzetekben valósul meg. Ezen plusz bevétel is csökkenti a reform költségeit anélkül, hogy annak érdemi kérdéseiben változtatást eredményezne. Természetesen a későbbiekben, amint a reform adta tervezet eléri végleges formáját é új véderőnk kiépül, az ilyesfajta magasabb felajánlások okafogyottá válnak, addig azonban kölcsönösen előnyös lenne mindkét félnek. - Egy hadsereg felállítása során is adódnak hatalmas költségek, amelyeknek semmi közük a hadianyagokhoz, konkrétan a kiképzés és oktatás vonzatos keretei. Ezért javasoljuk, hogy a korábbi birodalmi flotta és hadsereg egykori katonáit reaktiválják (természetesen előéletük ellenőrzésének függvényében), lévén ezen emberek tapasztalata már megvan, kiképzésük újabb ráfordított költséget nem igényel, ami így a hadügyi projectben mintegy 60-70 millió kredites mérséklődést jelentene. - Fentiek szellemében kérjük fontolóra venni a legénységi állomány részleges kiváltását harcászati célú droidokkal, amelyek ma már rendkívül jó minőségben is elérhetőek, de mind fenntartásuk, mind üzembe helyezésük jóval kisebb költséget jelent egy humán vagy nonhumán katonához képest. - Javasoljuk továbbá, hogy az újonnan elkészülő haditechnika legyártása megosztottan történjen meg. A nagyobb hajók és harci gépek gyártására mind technikai feltételeik, mind szakértelmük okán a már bizonyított, eleddig is kiválóan teljesítő hajógyáraknak kiutalandó project legyen, részben munkaerejük, hozzáértésük és szakértelmük okán ez nélkülözhetetlen a megfelelő minőségű és kellő gyorsaságú munka elvégzéséhez. A kisebb egységek (úgy mint elfogó űrvadászok) gyártása és a különféle gyalogsági felszerelések (fegyverek, testpáncélok, kiegészítő felszerelések) azonban a gazdaságélénkítés és munkaerő felvétel érdekében kisebb, a feladattal megbirkózni képes cégek lehetősége legyen, amelyek adott esetben állandó beszállítóivá válhatnak a Galaktikus Haderőnek.
3. Egyszeri intézkedések Az alábbiakban olyan egyéb kérdéseket tárgyalunk, amelyek elsősorban az eleddig a gazdasági fejlődés gátját jelentő kisebb-nagyobb intézkedések eltörlését hivatottak kérelmezni a szenátustól. - A Kashyyki Szerződés felülvizsgálata: a vonatkozó megállapodás megtiltja olyan bolygók természeti kincseinek kiaknázását, amelyeknek saját faunája van (még értelmes élet hiányában is), kivétel ha kolonizációs cél is van mellette. Noha a szerződés elvi, morális okait nem vitatjuk, de saját állampolgáraink megélhetésére gondolva kérjük, hogy ezt az intézkedést helyezzük hatályon kívül. Mostantól a szükséges nyersanyagok beszerezhetőek legyenek ilyen bolygókról is, illetve ne legyenek többé tiltások a nagyméretű erdőirtások után az agrártermelésre alkalmas bolygók bevetésére. Mindezek igen jelentősen megnövelik az Új Galaktikus Köztársaságban jelen lévő nyersanyagmennyiséget, megszüntetik bizonyos szektorokban a lokális monopolhelyzetét egyes bolygóknak, illetve az ilyen jellegű kitermelések fedezetére kiadott kölcsönök felélénkítik a bankrendszerünket is, különös tekintettel az újonnan létrehozandó Galaktikus Központi Jegybankra. Amennyiben egy adott bolygónak vannak értelmes, primitív fejlettségi fokon álló őslakosai, akkor a fentiek csak és kizárólag a velük való szerződés értelmében lehetségesek és a szektor KGH hivatalának ellenjegyeznie kell, miután az őslakosok részére a megfelelő gazdasági tájékoztatást és hangsúlyozzuk: tanácsadást is, megtette. Minden bolygó természetes és elidegeníthetetlen jogokkal rendelkezik saját naprendszere különböző égitesteinek időleges vagy végleges gyarmatosítására, erről azonban írásos szerződésben anyagi vagy egyéb javak fejében lemondhat mások javára. Olyan planéták gyarmatosítása, amelyek rendszerében nincs lakott bolygó a KGH által kiadott engedély esetében lehetséges. Ilyen jellegű kitermelést mind államok, mind pedig gazdasági társulások kezdeményezhessenek. Az intézkedések véleményünk szerint jelentősen csökkentik az alapanyagok és késztermékek árait, egyúttal növelik a vásárlási kedvet, megnő a lakosság ilyen irányú kiadása, amely egyszerre generál magasabb életszínvonalat és egyúttal magasabb adóbevételeket is, ráadásul jelentősen csökkenti a munkanélküliséget. - Másodsorban kiemelten fontos lenne végre a birodalmi múlt lezárása. Mostanra a birodalom összeomlása után eltelt közel 12 év alatt az egykori rendszer legfontosabb bűnösei mind elnyerték méltó büntetésüket, de a szenátus, a gazdasági, politikai és társadalmi élet is még mindig fertőzött ennek utóhatásaitól. Javasoljuk tehát az egykori birodalmi bürokrácia, hadsereg és az egykori kormányzatot pénzelő vagy kiszolgáló cégek és médiaszereplők, pénzemberek és propagandisták ellen a vádak elejtését, múltjuk lezárását. A Köztársaság csak nyerhet vele, ha az egykori rendszert hűen kiszolgáló, kimagasló tudású szakemberek és vállalatok immár az Új Galaktikus Köztársaság szolgálatába állítják tapasztalatukat, ismereteiket, vagyonukat és képességeiket. Jogi felelősségre vonásuk amúgy is kétséges a visszamenőleges jogalkotás tilalmának elvén, központilag szüntessük meg immár a múlt utolsó árnyait is, amennyire hatalmunkban áll. - Harmadsorban javasoljuk a migrációs határok feloldását. Sok területen vannak még érvényben az egykori Első Galaktikus Birodalom korszakából fennmaradt faji vagy egyéb alapon tiltásokat megfogalmazó határok, amelyek mostanra értelmüket veszítették. Ahol a lakosság a planéta társadalmi berendezkedéséből kifolyólag ellenérzésekkel viseltetik egy vagy több adott csoport ellenében, ott amúgy sem fenyeget az ilyen jellegű betelepülés veszélye, de a határok puszta megléte feszültséget és ellenérzéseket gerjeszt. - Egységesíteni lenne szükséges a vámrendeleteket és a tiltott áruk fogalomkörét is. Jelenlegi kezdődő szabályozás mellett még vannak olyan termékek, amelyek csak bizonyos bolygókon számítanak elfogadottnak, avagy tiltott árunak. Mindez megnehezíti és bonyolítja a kereskedelmet, főképpen olyan planéták esetében, amelyek magas kihasználtságú hiperűrútvonalakon fekszenek és a szállító hajók esetleges tankolására szükség van. A jogi és logisztikai problémák feloldása és az egyszerűbb bürokrácia érdekében javasoljuk egy egységes, államszövetségi szintű szabályozás létrehozását.
4. Fejlesztési támogatási rendszer kiépítése Mint a közelmúlt egyik éles szenátusi vitája a metánjég felhasználhatósága kapcsán már megmutatta, mindig is születnek új, innovatív fejlesztések a gazdasági életben, amelyek gyártástechnológiai, felhasználási, raktározási avagy forgalmazási költségek csökkenését és/vagy minőségileg javuló, jobb avagy magasabb élettartamú termékek létrehozását segíti elő, ami hosszú távon mindenképpen előnyös a gazdasági életnek. Javasoljuk tehát, hogy a Galaktikus Tudományos Akadémia szakértőinek befolyásával egy független, a Főkancellár és/vagy a Pénzügyi Bizottság Elnöke által felkért személy, valamint az ő általa összeválogatott stáb alakítson ki egy tudományos díjazást, amely a költséghatékonyabb technikák kidolgozóinak járna, magas pénzjutalommal egybekötve, hogy a kisebb-nagyobb kifejezetten fejlesztési célokra alapult laborok és cégek szemében is vonzóvá tegye mindezt. Ezt a díjat minden évben oda lehetne ítélni a fenti elveken legjobbnak minősített egészségügyi, gazdasági, ipari, agrár, építészeti és társadalomtudományi áttörésnek vívmánynak. A vonatkozó technológia bevezetése eszerint annak odaítélésétől kezdve pedig 10%-os állami adócsökkentés mellett volna lehetséges, ezzel is ösztönözve az elterjedését. A pénzalap részben állami lenne, amelyet erre elkülönítünk, esetegesen a vállalkozói szféra bevonásával és banki kamatiból ítélnénk oda minden évben a díjat, így ez egyszeri kiadást jelentene, de ösztönözhetné a technológiai fejlesztéseket.
5. Agrárium Egyetlen erős bolygó vagy bolygószövetség sem életképes anélkül, hogy biztosítaná állampolgárai legalapvetőbb szükségleteit, nevezetesen az élelmiszereket. Ha és amennyiben a tisztelt szenátus a fenti javaslatok közül a Kashyyki Szerződés hatályon kívülre helyezését megszavazza, akkor ez már előrelépés ebben a tekintetben, de még akkor is fontosnak tartanánk az alábbiakat, ha pedig a fenti módosítást elutasítja, akkor különösképpen. - Az esselesi kidolgozású KKP (Közös Kereskedelmi Program) informatikai rendszer általános bevezetése minden tagbolygón, amelyet a központi költségvetés finanszíroz mindenki számára. A KKP kimutatható mértékben segítené elő az üzleti élet és információáramlás gördülékenységét és olajozottabb működését. (Emlékeztető az első vitanapról, a KKP: egyfajta információs adatbázisrendszer, speciálisan ezen célkitűzésekre alapítva. Segíti a termelők, kereskedők, feldolgozók és fogyasztók közötti gyors kapcsolattartást, állandó adatokat biztosít az útvonalak, dokkok, termények és árak tekintetében, emellett egyszerűsíti is a pénzmozgást. A KKP esselesi fejlesztés, de koordinálása nem a tagbolygóról történik, önálló rendszer, amely senkinek nem nyújt semmilyen előnyt vagy hátrányt). Ezt nem véletlenül emeltük ki, hiszen hasonló rendszerre komoly szükség volna minden egyéb ágazat szervezése-irányítása során is, de azokban sajnos nem áll rendelkezésre jelenleg. Egyebekben a korábban Penarchon Sealia esselesi szenátor által benyújtott cselekvési tervet érezzük irányadónak, hosszas vizsgálat után sem találtunk benne kivetni valót. - Agrárium esetében hangsúlyoznunk kell a jelentőségét az első pontban javasolt centralizáltabb bürokráciának, amely a KKP segítségét is igénybe véve hatékonyabb, gyorsabb lehetőséget adna egyes területegységek igényeinek és lehetőségeinek átlátására, amely egyrészt módot nyújtana a támogatási rendszer állandó alakításának olyan agrár termékekre, amelyekre az adott szektorban várhatóan hiány fog mutatkozni, másrészt a kereskedők oldaláról nézve csökkenti a szállítás során tönkrement áruk mennyiségét ha folyamatos, tiszta képet és tájékoztatást kapnak arról hol és milyen mennyiségben van szükség adott termékekre.
6. Ipar Az ipari struktúra kialakításában szintén komoly szükség mutatkozna egy, a KKP-hoz hasonló elvek mentén működő információs adatbázis és irányítási rendszer kialakítására, amely egyrészt naprakész adatokkal látná el a gazdasági élet szereplőit a termelőktől kezdve a forgalmazókig és vásárlókig bezárólag. Kérjük, a szenátust fontolja meg egy ilyen rendszer megalkotására irányuló költségek elkülönítését, feltételezhetően az ilyen téren már tapasztalatot szerzett esselesi informatikusok és fejlesztők a KKP-ból kiindulva, megfelelő módosításokkal hamar képesek lennének egy kifejezetten az ipari szektorra irányuló rendszer kidolgozására is. - Az ipari szektorban is nagyon hangsúlyosnak és fontosnak érezzük az egyes bolygók lokális monopol helyzetének felszámolását, ami adott esetben az árak irreális változását eredményezi, jelentősen csökkentve egy-egy bolygó gazdasági lehetőségeit ezen függőségből kiindulva. A centralizáltabb irányítás és a Kashyyki Szerződés hatályon kívül helyezése ezek tekintetében is feloldhatná záros határidőn belül a pénzügyi anomáliákat egy elfogadhatóbb és valamivel egységesebb formát adva az áraknak köztársaság szerte. Ha és amennyiben fenntartjuk a jelenlegi modellt, akkor az szükségszerűen le fogja rontani egyes planéták gazdasági lehetőségeit, ami idővel olyan mérvű torzuláshoz vezet, illetve vezethet, amelyek folytonos gazdasági mentőöveket tesznek szükségessé, ami egyrészt folytonos erőforrás elvonást jelent a Köztársaságtól, másrészt önmagában nem old meg semmit, csupán réseket told be egy foszladozó gazdasági életen, de az alapvető problémákat fenntartja. - Javasoljuk, hogy a megszavazott fejlesztési csomagból támogatást kapjanak az ipari vagy energetikai rendszerük fejlesztésére illetve átalakítására mindazon bolygók, amelyek az eddiginél költséghatékonyabb technológiára kívánják cserélni korszerűtlen rendszereiket akár az ipari gyártás-, akár az energetika terén. Hosszú távon mindezek jelenthetik a bürokrácia centralizálása mellett a legkomolyabb mérvű gazdasági megtakarításokat bolygószövetségünknek. - A kialakítandó gazdasági politika értelmében az adott szektortömörülések, mint egymással különösen élénk gazdasági kapcsolatban álló elemek átlátva, hogy milyen téren szorulnak elsősorban behozatalra lehetőséget kapnának a helyi igények szerinti támogatási rendszer kialakítására a KGH védnöksége alatt. Így ahelyett, hogy a szenátus központilag határozna meg egy követendő gazdaságpolitikát az adott területen legkínzóbb termékhiány mentesítésére használhatnák fel anyagi forrásaikat a nagyobb területegységes az ezekkel foglalkozó iparágak közvetlen fellendítésével. Ugyanakkor elkerülvén az egyes tömbök leggazdagabb bolygóinak politikai túlsúlyát, mindezen folyamatok állandó ellenőrzésére jelen lenne a KGH felügyelete.
7. Kereskedelem és szállítmányozás Alapvetően jelenleg a gazdasági élet legjobban megszervezett része, kisebb módosításokat javasolunk csupán. - Újabb hiperűrútvonalak feltérképezése. A korábbi, birodalmi időkben központilag támogatott csupán az erősen humánok lakta bolygók felé irányuló útvonalak kialakítása volt, ezzel parkolópályára téve, vagy egyenesen ellehetetlenítve olyan planétákat és gazdasági erejüket, amelynek lakosai elsősorban nonhumán lények. Mindannyiunk érdeke, hogy leszámolva az ilyen csökevényeivel az előző rendszernek szorgalmazzuk ezen bolygók közvetlenebb beillesztését közös gazdaságunk ütőerébe. Ennek költségvonzatait részben a köztársaság, részben az adott planéták kell, hogy állják, bár utóbbiak részére erre rendkívül kedvező kölcsönlehetőségekben kell megállapodni a központi jegybankunkkal. - Szükségesnek látjuk a stratégiai mellett a gazdasági szempontok figyelembe vételét is a közös hadsereg kialakításában. Egy szóval a magas kihasználtságú hiperűrútvonalak szakaszain mindenképpen erős katonai járőr egységeknek kell folytonos felügyeletet adni, elkerülvén a legfontosabb kereskedelmi útjaink ellehetetlenedését akár kalózok, akár az Első Galaktikus Birodalomból visszamaradt szabadcsapatok vakmerő támadásai okán.
8. Bankrendszer Itt különösen hangsúlyozni kell az esetleges monopol helyzetek kialakulásának veszélyeit akár a megszavazott bankszövetség keretein belül is. Ez értendő mind egyetlen bank, mind esetlegesen mindössze két rivalizáló vagy egymással szövetséget kötő pénzintézet esetén. A jegybankunk tehát, ami a rendszerünkhöz lojális, gazdaságilag erős bolygóink tagjait tömöríti nem engedheti meg magának egyetlen planéta, politikai frakció, avagy faj túlsúlyát sem. Ennek értelmében a jelenlegi bankok közül kiemelten ajánljuk figyelembe az Intergalaktikus Bankár Klánt (Muunilinst), az Ariani Bankszövetséget, a Lekua IV.-en található Central Primary Bankot, a Coruscanti Központi Bankot, amelyek alanyi jogon kerüljenek be a köztársasági bankszövetségbe, mint a legerősebb gazdasággal rendelkező tagjaink pénzintézetei, amennyiben természetesen ezt akarják és elfogadják. Ellenben a fentebb felsorolt szervezetek egyikéhez köthető személy se adja semmilyen körülmények között a jegybank elnökét, elkerülendő a monopol helyzetet. Javasoljuk egy egyéb szempontok szerint (megfelelő védhetőség, turisztikailag is előnyös környezet, pártatlanság, az államszövetséghez való lojalitás, önmagában is erős banki szektor) megfelelő planéta kisebb, de erős állami bankjának elnökét kérjük fel erre. Ezt eldönteni a szenátus jogköre, a Pénzügyi Bizottság javaslata: Clexe (?). A banktömörülés természetesen kiemelten kell, hogy részesedjen a felszabadított egykori birodalmi tőkéből, azonban tagjai között aszimmetrikus módon kerüljön ez a fajta tőkeinjekció kiosztásra, megerősítvén részlegesen a kisebb pénzintézeteket, szintén a hatalmi túlsúly elkerülése okán. A bankszövetség tagjai átvállalhassák az eddigi állami hiteleket magukra az eredetileg kiadó bankhoz (Intergalaktikus Bankár Klán) képest kedvezőbb hitelfeltételekkel, természetesen a korábban felvett hitel ellentételezésével a hitelező számára. Ezt elsősorban hosszabb futamidővel érhető el, de adott pénzintézetnek természetesen jogában áll kisebb saját haszonkulcs megállapítása is, ha módja van rá, illetve a kettő kombinációja. A hitelkivásárlást más pénzintézet által minden esetben a hitelfelvevőnek van joga kezdeményezni, ez egy törvényes lehetőség, amelyet az eddigi hitelező elfogadni köteles. A Központi Jegybank áll jót és adja a fedezetet a galaktikus közös valutáért, a kreditért. A bankszövetség tagjai egymással is kontraktusba lépnek, közös felelősséget vállalnak a tömörülésbe tartozó pénzintézetek hiteleiért és anyagi forrásaiért. Megjegyzés a Bizottság felé: a javaslattevő a bankszektorban nem rendelkezik kellő tapasztalatokkal, így minden létező módosítást, főképpen pedig további ötletet nagyon szívesen fogadna, ezeket a terveket, mint nagyon alapvető lehetőségeket tekinti és készséggel elismeri, hogy nem teljesek, sőt akár hibásak is lehetnek. Gilmer és Aalsten szenátorok véleményére különösen kíváncsi, akik a Kereskedelmi és Hitelbank Szövetség ötletgazdái voltak a szenátus ülésein.
9. Korrupció Veszélyes, de mindenképpen érintendő témája egy szükségszerű gazdasági fejlődésnek. A korrupció jelenleg is minden szinten áthatja a politikát, a gazdasági életet, a kultúrát, az egészségügyet és az oktatást egyaránt, mértéke tagbolygónként változó lehet, de általában véve elkeserítő. Felhívjuk a figyelmet, hogy a korrupciós bűncselekmény különösen káros a gazdaságunkra, éves szinten is több tízmilliárd kredites veszteséget okoz, lévén forráspazarláshoz vezet, hátrányos a gazdasági ésszerűségekre, rontja a szabad verseny lehetőségeit, csökkenti a kormányzati mozgásteret és hatékonyságot, visszafogja a gazdasági fejlődést. Éppen ezért jelentős visszaszorítása is önmagában akkora összegek felszabadítását jelentheti, ami mindössze öt év alatt betakarná a haderőreform során kiépítendő összes katonai bázis költségeit példának okáért. Természetesen az erőforrás bármi másra is elosztható, mindössze nagyságát kívántuk érzékeltetni. Javaslatainknál elöljáróban meg kell jegyezzük, soha, sehol a világon nem lesz olyan rendszer vagy kultúra, ahol teljes mértékben felszámolható mindez, amíg nem tudunk mindannyian egymás fejében olvasni, sajnos mindig lesz olyan, aki ezt megpróbálja. Ugyanakkor nekünk kell tennünk azért, hogy az ilyen esetek számát a lehető legminimálisabbra csökkentsük. Ezért javaslataink ebben a témában egészen drasztikusak, ugyanakkor megítélésünk szerint szükségesek: - Már kisiskolás oktatástól kezdve hangsúlyozni a becsületesség, a tisztesség fogalomkörét gyermekeink számára, bizonyos mértékben belevenni az alapoktatás alsó tagozatost szakaszába, javaslatunk szerint erkölcstan néven. - Nagyon jelentős mértékben növelni a büntetési tételezését, nevezetesen kötelezni a tagbolygókat, hogy az ilyen cselekményeket mostantól kezdve a hazaárulás büntetési körébe sorolják. (Különböző tagbolygóink ezt 22 év kényszermunka a Kessel bolygón kezdettel egészen a halállal bezárólag büntetik jelen joggyakorlat szerint, amit kielégítőnek tartunk). - Felállítani egy külön a korrupcióellenes harccal foglalkozó különleges, intergalaktikus rendészeti osztályt, amely közvetlenül a főkancellárnak felelős és senki másnak! Ezen rendészeti osztály tagjai kiemelten legyenek bérezve, elkerülendő, hogy maguk is a tárgyalt cselekmény súlya alá essenek, másrészt, számukra minden létező rendészeti, pénzügyi, gazdasági avagy katonai szerv teljes körű adatszolgáltatási kötelezettséggel rendelkezzék, kivételt ez alól csupán az államtitkok jelenthetnek, de még ezek esetén is kérelmezhesse a vonatkozó közigazgatási szervtől (bolygó, szektorparlament, galaktikus tanács, amelyik illetékes), hogy feléjük a zárolást oldják fel. Esetleges elutasítást elfogadni a szerv köteles.
A fenti javaslatokat a Pénzügyi Bizottság felterjeszti ajánlásával a szenátus elé, megvitatás céljából. Szívesen vesszük minden bolygó, minden szektor vagy minden gazdasági tömörülés képviselőjének véleményét, kritikáját. Ez alkalommal nem egy éves költségvetési tervezetet, hanem egy több évre Új Galaktikus Köztársaságunk gazdasági fejlődését és államigazgatási modelljét alapjaiban meghatározó cselekvési tervet vitatunk meg, kérjük, ennek megfelelően senki ne tartsa magában a véleményét, szükségünk van minden meglátásra és ötletre, ugyanakkor felhívjuk a kompromisszum készség és egymás véleményének tiszteletben tartásának fontosságát.
|
|
|
Post by Recen Loent on Nov 29, 2012 16:34:53 GMT 1
Ahogy adattábláján megjelent a több oldalas ramatho-i tervezet, Jake mohó, túláradó kíváncsisággal vetette rá magát, egyetlen másodpercet sem vesztegetve. Sorról sorra haladt, miközben időnként apró szünetet tartott magában, kommentálva a leírtakat, esetleg nyers véleményt formálva a tervezet egyes részeivel szemben. Vitán felül áll, az ithor szenátor nem lopta a napot és rendkívül felkészült, illetve céltudatos javaslattal állt elő, ami Jake szimpátiáját hamar elnyerte, nem mellékesen egy ilyen tervezetről lehet is tárgyalni. Mert bizony a szenátus ülés legutóbbi ciklusában bizony komoly gondot okozott, hogy a benyújtott tervezett nem volt elég kiforrott. A bizottság elnöke alig észrevehető mosoly kíséretében summázta, hogy remek szakemberekkel sikerült magát körbevenni, és bizony ezek a személyek könnyen biztosíthatják számára a pozícióban maradást hosszú évekig.
Ahogy egyik témáról a másikra tért át, úgy nőtt benne a vele szemben helyet foglaló hím felé táplált elismerés. Bár voltak részek, amikkel nehezen tudott azonosulni vagy csak szimplán nem értett vele egyet, ez nem jelentett tulajdonképpen problémát, főleg annak fényében, hogy nem ennél az asztalnál fogják egy-két óra alatt ketten a galaxist megváltani és megreformálni. Amint befejezte a tartalmasra és kellően hosszúra nyúlt beadványt, szemeit lágyan megmasszírozta, a hosszú olvasás bizony alaposan próbára tette a férfi látószerveit. Anélkül, hogy egy szót is szólt volna, felemelkedett székéből, kezeit teátrálisan a háta mögött összekulcsolta és ablakához lépett, hogy pár kósza másodperc erejéig a coruscanti nyüzsgésben gyönyörködjön, abban a látványban, ami egész eddigi életében jelen volt, lévén a galaxis szívében született. A rövidke hatásszünetet azonban véletlenül sem akarta hosszúra nyújtani, elvégre Echta szenátor bizonyára nem azért vette a fáradságot és kereste fel bizottsági ülésen kívül őt, hogy csak némán bámuljanak. Visszafordulván a nonhumán szenátor ugyanolyan helyzetben ült, szemeit a humán férfin pihentetve. Bizonyára ő maga is kíváncsi volt arra, mit is gondol tulajdonképpen Darriest. Az elnök éppen ezért nem is kívánta tovább húzni az időt, előre elhatározta, hogy mindenhez hozzászól, szépen sorban, az őszinte véleményét a szenátor elé tárva.
Fogadja nem hivatalos gratulációmat Echta szenátor! Bizonyította rátermettségét a bizottsági munkára, mondhatni, ha kompetencia felmérést kellett volna tartanunk, Ön megugrotta volna a szintet. Azonban balgaság lenne, ha mindenre csak bólogatnék és helyeselnék, még ha elviekben ez sem lenne elképzelhetetlen, hogy mindenben egyetértünk. Ami a véleményemet illeti, kezdjük rögtön az elején. Galaktikus Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal lényegében már egy létező szerv, mindig is az volt, hogy ezt most éppen minek hívjuk, ebből a szempontból nem lényeges. Úgy gondolom, a sok kisebb nagyobb szervezet, amelyek a különféle Ön által is megemlített feladatokat végzik nem feltétlenül kell egy kalap alá vonni és egy intézménybe sűríteni. Már csak azért sem, mert egy ilyen lépéssel túlontúl nagy befolyása lehet a mindenkori hivatali igazgatónak, elnöknek. Bár szükséges lenne e téren bizonyos mértékű létszámleépítés és központosítás, tartok tőle, hogy a tervezetben olvasható módszer egy kicsit, hogy mondjam… Radikális. Ami a Köztársasági Gazdálkodási Hivatalt érinti. Ez már egy támogathatóbb javaslat, hiszen itt elsősorban az információ nyújtás a cél, itt nem igazán beszélhetünk hivatali visszaélésekről, azonban a szükséges informatikai rendszer még nem áll erre készen, gondoskodni kell egy megbízható és könnyen kezelhető, illetve fenntartható szoftverről és rendszerről. A szektorparlamentek éves költségvetésének bekérése is egy járható út, hiszen így jobban szabályozhatóak az egyes planéták és szektorok, egy tervezhetőbb gazdasághoz jutunk.
Darriest itt egy pillanatra elhallgatott. Az egyes hivatalok élére a Pénzügyi Bizottság tehet ajánlást, ez mindenképpen pozitívum, még ha nem is említette meg, hiszen ezzel elnöki lehetőségei nagyban kiszélesednek. Tovább folytatta, nem kívánta a beszélgetés ritmusát és fonalát megtörni.
Egy szó mint száz, a Gazdálkodási Hivatal felállítását pártolom Mr Echta. A Gazdálkodási Szakosztályra szintén ez igaz, nem találtam benne kivetnivalót. Térjünk át a bolygóvédelemre. Bevallom, én még sugárpisztolyt is csak holoadásokban láttam, jómagam nem érdeklődöm a háborús történetekért és a legkevésbé sem hoz tűzbe egy kis űrcsata vagy pisztolypárbaj. Azt hiszem a birodalmi készletek mostanra teljesen egy-egy bolygó tulajdonába kerültek, nem egy köztársasági bolygón tapasztalható a helyőrség birodalmi páncélzata, hogy csak egy példát említsek. Egy ilyen javaslatot nem tudunk keresztül vinni a szenátuson Szenátor úr. A bolygók nem fogják a birodalmi időkből visszamaradt felszerelések és komplexumok birtoklási jogát önként átadni az Új Köztársaságnak. Ahogy nem engedhetjük meg, hogy csak egyes bolygókat tüntessünk ki kiemelt védelemmel, még ha ez is lenne a logikus lépés. Ugyebár minden tagbolygó egyfajta éves tagdíjat fizet a köztársasági alapba, amiből az állam biztosít minden tagjának bizonyos jogokat, lehetőségeket, így például a biztonságukat. Képzelheti, hogy mekkora lenne a felháborodás, ha plusz összegeket követelnénk azért, amiért már egyszer tagdíj címszó alatt fizettek a planéták. A legutóbbi szenátusi gyűlésen már elhangzott, hogy a haderő reform kapcsán egyes állami megrendeléseket kisebb bolygók és/vagy cégek kapjanak meg, amint azt Ön is „papírra” vetette. Ez is támogatnivaló javaslat. De ezzel végére is értünk a hadi kérdéseknek, ezek elsősorban úgyis kollégáinkat a Védelmi Bizottságban fogják érinteni.
A bevándorlás kérdésköre azt hiszem egyértelmű, ezek a gátak nem összeegyeztethetőek a köztársasági alapelvekkel, azonban nem egy bolygót érintene ez a szabályozás, a közhangulat könnyen átbillenhetne ellenséges, tiltakozó cselekedetekké. Apró lépésekben azonban valami tenni kell az ügy érdekében. Ez elsősorban azonban a Belügyi Bizottság munkássága és feladata lesz. A vámrendeletéhez annyit, hogy egyetértek abban, hogy tisztázásra kerüljön mi számít legális és mi illegális terméknek, hiszen az egyes rendszerekben, szektorokban más-más szabályozás és egyébként más büntető szankciók is vannak előírva. Ez ügyben némi egységesítésre lenne szükség, ha engem kérdez. A birodalmi múlt leszámolása meglehetősen kényelmetlen téma. Sok szenátor azt hiszem önmagából kikelve háborodna fel a javaslatán, hogy egy maréknyi gyilkost vagy akármilyen bűnnel vádolható alakot csak úgy mentsünk fel minden alól. Ráadásul a birodalmi hadigépezet egykori tagjai aligha tudnának azonosulni a jelenlegi haderővel, lojalitásuk erősen megkérdőjelezhető. A legtöbb vállalati vagy hivatali alkalmazott, elsősorban vezető pozíciójú személyek ellen pedig folyamatosan zajlanak a perek és kivizsgálások, az elmúlt években rengeteg felmentés született, tehát lassan eme folyamat végére érhetünk, azonban nem szabad elkapkodni, tekintve milyen horderejű ügyről is van szó. De szó nélkül elmenni mellette nem szabad, nem tehetjük meg, és a társadalmi elvárás is ez, aminek igyekszünk megfelelni.
A fejlesztési csomag egy elgondolkodtató ötlet. Az egyes találmányok, innovatív ötletek sok bolygó repertoárjában már helyet foglalnak, ha jól emlékszem Aalsten szenátor és bolygója, a Lekua 4 kardoskodott a metánjég mellett és ajánlotta a világ figyelmébe. A szenátor bolygója már teljesen ráállt erre az erőforrásra, tehát a rendszer működő, ha tudományosan igazolható, hogy vetekszik a tibahna gáz felhasználhatóságával, ráadásul költséghatékonyabb megoldás is, hát megéri elgondolkozni a váltáson, vagy legalábbis azon, hogy helyet szorítsunk ennek a technológiának. Ezen álláspontomat minden hasonló felfedezésre fenntartom. Külön díjat és díjkiosztót már csak ezért is érdemes lehet ennek szentelni, hiszen így a világ felfigyelhet az egyes újdonságokra. Az elterjedését pedig bizonyos fokú adókedvezményekkel lehet elősegíteni, ahogy azt Ön is figyelmesen elém tárta, ennek a mértéke azonban kérdéses, csak hosszas vizsgálat után merném egyértelműen kijelenteni, hogy mondjuk 10 %-os legyen ez a kedvezmény.
A KKP Seila szenátor ötlete alapján egy igen konstruktív javaslat, azonban célszerű lenne ezt a programot valamilyen módon a Gazdasági Hivatal fennhatósága alá vonni, lévén egy információs rendszerről lenne szó. Az egyes bolygókon a monopol helyzet felszámolása sajnos kivitelezhetetlen, lévén sok helyen mondjuk az érckitermelés állami monopóliumnak számít. Ilyen mértékben pedig nem avatkozhatunk bele egy-egy bolygó belügyeibe, hiszen az önálló törvénykezés és rendelkezés joga minden tagbolygó kezében ott van. Az újabb hiperűrútvonalak létrehozása is kedvező hatást jelentene gazdaságunkra, célszerű lenne a Köztársaság térképét régiókra osztani és minden régióba útvonalakat szervezni, amelyeknek közös találkozási pontja Coruscant lenne. Olyan lenne egy kicsit az egész, mint egy összehangolt tömegközlekedési rendszer.
Végül az általam legérdekesebbnek tűnő pont: a Bankrendszer. Nemszabad megfeledkeznünk a tényről Mr Echta, hogy a galaxis fele, sőt, maga az Új Köztársaság is nagyban függ a Muunok kredit milliárdjaitól. Nagyon óvatos politikát kell tehát folytatnunk és ügyelni a Bankárklánnal való törékeny kapcsolatra. Azonban egy Galaktikus Bankszövetség megalapítása jó ötlet lehet, főleg, hogy ez alternatívát jelenthet mindenkinek a muunokkal szemben, ha esetleg nem lennének hajlandóak belépni, amiben nem lenne semmi meglepő, évén, hogy őket érintené a legkellemetlenebbül. Azonban az ariani bankrendszer híre még ide Coruscantra is elért, ahogy még van egy két, a muunoktól független bankintézmény, akikre lehet esetleg számítani. Ön nem említette meg, én azonban nem feledkeznék meg a huttokról sem. A hutt bankok alig-alig maradnak el a muun bankoktól, tehát egy ilyen esetleges szövetség létrehozásánál számolni kell velük is. Természetesen egy ilyen banktömörülés kidolgozás még rengeteg munkával járna, mielőtt adott esetben felterjesztenénk,de ezt a bizottsági ülések során módunkban lesz orvosolni.
Az utolsó mondatot is elmondva Darriest Kunt-ra nézett, arra várván, hogy az ithor szenátor esetleg kíván valamit hozzáfűzni az elhangzottakhoz, esetleg valamely javaslatát megvédeni.
|
|
Kunt Echta
2. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 55
Ramatho szen?tora
Posts: 27
|
Post by Kunt Echta on Dec 1, 2012 12:43:44 GMT 1
Kunt Echta érdeklődéssel figyelte az olvasásba merülő, majd annak végeztével háta mögött összekulcsolt kezekkel a panoráma ablakhoz sétáló bizottsági elnököt. A dicsérő szavakra megbiccentette a fejét. Természetesen jól esett neki mindez, hisz nem kevés munkát fektetett bele a tervezetbe, de ettől függetlenül sokkal jobban érdekelték a kritikai észrevételek. Echta imádott vitázni. A politika világában leginkább az érdekek és elmék csatája volt az, ami igazán éltette az ithor szenátort. Most, Darriestet hallgatva hamar rájött, csupán néhány kisebb jelentőségű részben áll alapvetően a nézetkülönbség, kivéve egy pontot. Bár az sem kerülte el a figyelmét, hogy a pénzember nem reflektált sem a kashykii szerződés eltörlésének gondolatára, sem a korrupció ellenes harcra. Érdekes... Elképzelhető, hogy teljes mértékben egyetért. Ahogy az is, hogy előbb konzultálni akar a frakcióvezetőjével, Loenttel. Majd elválik. A ramathoi követ belekezdett a saját válaszába: - Nos, először is javasolnám, hogy a bankrendszert külön tárgyaljuk a problémakör fontossága miatt, előbb vegyük át a kisebb dolgokat - javasolta, majd miután a közgazdász erre rábólintott Echta vállat vont: - Tulajdonképpen alig van köztünk nézetkülönbség. A GAPEH ebben a formában, ahogy leírtam, nyilvánvaló okokból nem jöhet létre. Ellenben tökéletes ütközőfelület a DKF frakció eszméit képviselő szenátor társainkkal. Amíg erről vitatkoznak, addig más jellegű ügyekben konszenzus születhet, ha itt engedményeket tesz a bizottság egységpárti fele. A legtöbb, amire lehetőség van, hogy a nagyon hasonló funkciójú szervezetek összevonásra kerüljenek ebből a kérdéskörből, de egységes felügyelőszerv bizonyosan nem. Azonban úgy gondoltam, sokkal jobb tárgyalási pozíciókat kínál az egyéb kérdésekben, ha a liberális, demokrata réteg ezt győzelemként élheti meg. Elvégre más téren, akkor nekik kell kompromisszumkészséget mutatniuk. Ha a KGH és a KGSZ létrejön, az már csak informális bázisa okán is elégséges egy központosított gazdaságmodell megalkotására, amely jelentősen növeli a hatékonyságot minden téren, legyen az gazdaság vagy államigazgatás és ez lenne a lényeg. Nem fejtegette túlságosan. Darriest a pénz világából jött, halál pontosan tudja, hogy az információ hatalom. Akinek kellő mennyiségben és minőségben áll a rendelkezésére, az lényegében sérthetetlen, ha csak önmaga nem követ el kapitális baklövést. Kurtán fogalmazott egy másik felvetés kapcsán is: - Amennyiben létrehívja a szenátus a KGH-t, akkor egyértelmű, hogy a KKP rendszert nekik kell működtetniük, sőt egy esetlegesen az ipari szektorra megvalósuló hasonló rendszert is, bár a KGSZ belelátásval, hogy megfelelő információs bázisuk e tekintetben is meglegyen. Ebben teljes mértékben egyetértünk - összegezte. - Most viszont eljött az ideje, amikor bocsánatot kell kérnem, mert attól tartok stilisztikai hibát vétettem a szövegezésnél, emiatt félreérthetővé vált egy pont. A lokális monopol helyzet alatt nem az egyes bolygókra gondoltam, hanem szektorális, vagy esetenként magasabb szinten. Engedje meg inkább, hogy példával szemléltessem. A Külső Gyűrű egyik legnagyobb agrár világa az Ukio. Terményeitől több másik planéta is súlyos mértékben függ, máshonnan hozott áruval viszont a rendkívüli mértékben megemelkednének az árak a terhelő üzemanyagköltségek okán. Emiatt a közvetlen vonzáskörzetet jelentő iparvilágok számára az Ukio mondhatni szabadon alakítja az árait, a politikai és gazdasági kapcsolatoktól függően normális vagy éppen irreális mértékben. Részben a KGH felügyelete, a KKP rendszerek kiépülése és az újabb, gyorsabb és rövidebb szállítást is jelentő hiperűrútvonalak ezeken mind mérsékelnének. A Kashykii Szerződés hatályon kívül helyezése pedig szinte teljesen új helyzetet teremthetne, olyan mértékű nyersanyag és késztermék beáramlást eredményezve szinte minden bolygó gazdaságába, ami mindenképpen konszolidálná az árakat, ugyanakkor növelné a fogyasztást. A köztársaság majd minden tagbolygója önellátóvá válhatna az alapvető igények terén, ami után már valóban csak a minőséget kéne elsősorban megfizetni, nem a puszta életben maradást - érvelt a ramathoi szenátor. A mamutvállalatokra gondolt persze elsősorban, akik már úgymond befutott márkákat forgalmaztak, amik kereslete emellett is teljes értékű maradhatna, főképp az általánosságban növekvő életszínvonalat nézve. - Ugyanakkor az egyes planéták belső gazdaságába beleszólni nem volna éppen kifizetődő ötlet. Nyilván ha valahol állami monopólium valami, azt békén kell hagynia, úgymond az belügy. De a szektorális szinten már ne alakulhasson ki függő helyzet, mert az torz, nem túl hatékony gazdasági élethez fog vezetni - csóválta meg lapos fejét. Végezetül összefonta az ujjait maga előtt az asztalon, amint megtámaszkodott és elismerően bólintott: - Igen, elismerem, nagy vihart kavarna egy általános amnesztia, amit személy szerint elképzelhetetlennek tartok - felelte. - De a jelen helyzet több mint visszás. Ön nem katona, mint mondta. Nos, én sem vagyok az, de életem egy korai szakaszában volt dolgom velük. Egy egyszerű katonát nem érdekel a nagy politika. Teszi a dolgát, amire felesküdött. Had jelezzem: Dantius Palpatin személyére, aki már elhunyt. Egy átlagos rohamosztagos, vagy pilóta hűségesküje ma már sehová sem kötődik, hisz akire letette, az nincs többé. Ezek az emberek nem a "gonosz" megtestesítői. Egyszerű katonák, akik követték a parancsaikat és megtennék újra, a mi érdekünkben is, hisz erre nevelték őket. Számunkra kiaknázható tudással rendelkező tapasztalt humánok jelenleg. Amelyik a birodalom eszméje iránt elkötelezett, az most valahol a maradványok területén, valamely hadúr szolgálatában áll. A többi csak egyszerű ember, aki a dolgát végzi. Jogilag úgysem lehetne a Birodalom egyetlen vezetőjét, még a bolygópusztító Tarkint sem felelősségre vonni, hisz jog és törvény szerint nem követtek el bűncselekményt, ezt ne feledjük! - emelte meg a mutató ujját figyelmeztetően az ithor. - Na persze, ez eddig sem akadályozott meg senkit a vérpadra küldésekben. Én amondó vagyok, próbáljuk meg megőrizni ezt a szellemi tőkét, amit egykori kutatók és tisztek jelentenek, na meg a teljesen felesleges kiképzés helyett fordítsuk másra a haderőreformon belül a fenti keretösszeget, amiből más részei is profitálnak a galaktikus gazdaságnak, mint mondjuk Emerido fejlesztő cégei, vagy éppen Kuat hajógyárai. Az agyatlan tömeggyilkosokat meg küldje a bíróság oda, ahová valók, függetlenül a jogszabályoktól, azok fikarcnyit sem érdekelnek senkit azt hiszem - legyintett Echta. - Mivel ez elsősorban jogi kérdés, így főleg persze a Belügyi Bizottságra tartozna, de félek Hassla'Olan elnök úr olyan világ küldötte, akit ez ügyben elragadhatnának az érzelmei. Ha esetleg Ön javasolná a kérdés tárgyalását legalább a bizottságban, amellett nem mehetne el szó nélkül a bizottsági elnök sem, aztán ki tudja milyen nézet kerekedik majd felül... Önt akkor sem kötelezi ez semmire, mindössze egy megfontolásra érdemes javaslatot tett fel, amit ha elutasítanak, hát nem valósul meg - tárta szét a karjait a ramathoi. - Minden más felvetésével viszont jómagam egyetértek és ennek szellemében átdolgozom majd a szöveget, mielőtt a bizottság elé tárnám, igazán hálás vagyok a kritikai észrevételeiért dr Darriest - hajtotta meg picit magát a humán felé őszinte tisztelettel. Érdeklődéssel várta, referál-e valamit az IVSZ politikusa, mielőtt áttérnének a bankok kérdésére, ami úgyis a tervezet két fő pontjának egyike és mellesleg valószínűsíthetően a politikai csaták legforróbb pontja lesz. A birodalmi tisztviselők, az eszmék meg a szabadságért hullatott vér és hasonló szónoklatok csak szájkarate. A lényeges része ez lesz. A pénz és annak urai vetélkednek ebben egymással. Aki érvényesíti akaratát a szenátusban, az hosszú időre az erő pozíciójába helyezheti magát és Kunt elkötelezte magát ebben a céges szektor mellett. Bizonyos kitételekkel persze, de ezt még nem időszerű szóba hozni. Egyelőre a humán arcára és szavaira koncentrált.
|
|
|
Post by Recen Loent on Dec 1, 2012 17:14:19 GMT 1
Darriest kezeit egymásba fonva, maga előtt pihentetve hallgatta Echta érveléseit és okfejtéseit. A szenátor igazán művelt és széles látókörű személy benyomását keltette, tisztán látszott, hogy nem csak a szavak, hanem a tettek "embere" is. Ahogy hallgatta a nonhumán hím furcsa nyelven előadott monológját, bizony komolyan kellett koncentrálnia, nehogy elveszítse a fonalat, lévén, nem ithor nyelvtudására volt a legbüszkébb, bár eleddig nem jelentkezett kommunikációs probléma a két fél között. Amint a ramatho-i képviselő befejezte beszédét, a reflektálás joga ismét Jake kezében volt, aki élni is kívánt a lehetőséggel, végül is konzultációs jelleggel ültek össze ezen a késő délutáni órában.
- Nézze Szenátor úr! A kashyyk-i szerződés jó pár éve szab már gátat bizonyos fokú fejlődésnek és egyes bolygók felemelkedésének. Azonban ezen idő alatt gazdaságunk be is állt erre a helyzetre. Mint mondta, a szerződés eltörlésével, de legalábbis felülbírálatával sok bolygón kezdődhetne meg valamiféle mezőgazdasági vagy ipari tevékenység. Ez mind előnyös és hasznos, de nem szabad megfeledkeznünk a kereslet-kínálat íratlan törvényéről. Ha hirtelen, ami nyilván a következő évekre vonatkozik, hiszen a termelés nem egyik napról a másikra zajlik le, tömeg árucikk kerül apiacra, az borzasztó mértékben törheti le a piaci árakat, főleg ha közben a kereslet nem emelkedik arányosan. 10-12 ezer tagbolygó mellett azt gondolhatnánk ilyen nem fordulhat elő, de nem is kerültünk még hasonló helyzetbe, ezt be kell látni. Ha hitelen megjelenik a túltermelés jelensége a piacon, az bizony meglehetősen hamar fogja egész gazdasági rendszerünket romokba dönteni. Ráadásul abban sem vagyok biztos, hogy a megnövekedett termelés növekvő fogyasztási igénnyel párosulna. Mint mindenhol, és ahogy azt mindig is tartottam, itt is aprólékos tervezésre és lépésekre van szükség. Csak semmi elkapkodott döntéshozatal, a radikális átalakítások következményekkel járnak. Márpedig a Szenátus jelenlegi döntésképtelenségét és impotenciáját látva nem biztos, hogy a kellő hatásfokkal, gyorsasággal és eredményességgel tudnánk felülemelkedni a váratlan és nagyméretű problémákon. Ahogy kifejtette, világossá vált számomra miféle monopol helyzetekre is gondolt és egyet kell értenem, rendszerünk egyik nagy hibája, hogy pár tucat bolygó tart kézben egész rendszereket és szektorokat. De talán inkább a kisebb cégek felzárkóztatása, a piaci szereplők megerősítése lenne a járható út. Ez nem jelenti azt persze, hogy a természetvédelmi szempontból védett bolygók főjenek a saját levükben és a bolygó faunája legyen a gazdasági vesztük, de tudni kell mindenkinek hol a határ. Elképzelhetőnek tartom, hogy valamiféle környezetvédelmi programot kéne előírni a tagbolygók számára, hogy kicsit kiegyenlítsük az esélyeket. Bár ez utóbbi idealista ötletnek tűnhet elsőre. De talán képesek leszünk a fentebb taglalt problémákra valamit kitalálni.
A birodalmi rendszer maradványaihoz csak annyit, hogy nem az én hatásköröm a kérdés, még ha vitathatatlanul meg vannak a téma piszkos anyagi oldalai is, ez elsősorban a Belügyi vagy Védelmi Bizottságot fogja érinteni. De persze elintézhető, hogy pár jó szót szóljunk a másik két bizottságnál. Erre a legalkalmasabb személy Nikolas Alden lenne, aki nem csak az egyik legnagyobb frakció vezetője, de a fővárosunk, a dicső Coruscant szenátora is. Meglátásom szerint a szenátor úr szavai elérnék a kellő hatást az ügyben. De félő, hogy az idealista gondolkodású személyek lesöprik a javaslatot az asztalról. Palpatine császár halála pedig nem is biztos, hogy minden problémára gyógyír lenne. Ne felejtse el, sok birodalmi katona nem csak parancsot teljesített, hanem a birodalmi eszmékkel is ízig-vérig azonosult, nem hiába nevezték a birodalmi propaganda gépezetet az egyik legszörnyűbb fegyvernek a császár kezében. Maximum alapos pszichológiai vizsgálatok után lehetne biztos eredményt kapni az egyes katonák alkalmasságáról és bevethetőségéről. A tisztek pedig, hát... Ők azt hiszem sosem válnak a köztársasági hadi gépezet részévé. A kutatók és cégvezetők nagy része pedig már réges-rég felmentést kaptak, esetleg néhány bolygón bujdosnak vagy egyes planéták kormánya a szárnyai alávették.
Kicsit szót ejtve a haderőreformról is. Némileg jogtalannak tartom, hogy a Muun tőkét vagy néhai birodalmi vagyont teljes egészében a hadseregre fordítanánk. Hogy van e legitimitása a fejlesztésnek, bővítésnek azt nem tudom és a legkevésbé sem érdekel, de azért 1000 milliárd kredit nem éppen olyan összeg,amit ilyen könnyedén ki lehetne sajátítani egy-egy ágazatnak. Ugyanígy agrár-technológiai fejlesztésekre is fordíthatnánk, vagy az oktatásra, hiszen jelenleg alig-alig akad olyan nívójú intézmény Coruscanton és Emeridon kívül, amiket egy lapon említhetnénk az előbbi két bolygó intézményeivel. Továbbá nagy problémát jelent a bűnözés és csempész tevékenység, éves szinten sok száz milliárdos veszteséget okoznak ezek államunknak. És persze még sorolhatnám. Ha engem kérdez, valamelyik bolygónak indítványt kéne benyújtani a lefoglalt birodalmi tőke százalékos megosztására. Többek között az Ön javaslata is bizonyos mértékű beruházási költségekkel járna, felmerül a kérdés, hogy mégis melyik zsebünkből szedjük ezt elő.- Darriest itt elhallgatott, utóbbi mondatát egyértelmű célzásnak szánta.
Miután úgy 15-20 másodperc telt el néma csendben, Kunt számára egyértelművé válhatott, hogy rajta a sor, hogy reagáljon az elhangzottakra, illetve adott esetben rátérjenek majd a bankszektort érintő kérdésekre is.
|
|
Kunt Echta
2. szint: Tehetséges politikus
Befolyás pontok: 55
Ramatho szen?tora
Posts: 27
|
Post by Kunt Echta on Dec 2, 2012 7:38:36 GMT 1
Nem 15-20 másodperc, de még talán fél percnél is több kellett Echtának, mire megemésztette a bizottsági elnök szavait. Komolyan kezdett elgondolkodni, hogy rosszul mérte fel. Na nem Darriestot, a humán kiismeréséhez még nem volt elég ideje. Inkább a mögötte álló politikai erőt. Ha a nagyvállalatok embere, mert elvileg az, mi a búbánatért kezdi most támadni a haderőreformot? Az leginkább nekik kedvez, ha csak nem értette félre teljesen a mamutvállalkozások helyzetét. A seregnek nagy hajók kellenek? Corellia és Kuat hajógyárai szolgáltatják ezeket örömmel. A seregnek fegyver kell? Akad néhány hadigyár is a mamutok sorában, akik képesek nagy örömmel teljesíteni az ilyen igényeket. A sereget el is kell látni. Élelmiszer, ruházat, alapanyagok, gyógyszerek, szárazföldi harcjárművek, üzemanyag, tábori felszerelések az edényektől a mobil sátrakig. Muníció. Robbanószerek. Ha valami száz és százmilliárdos üzlet lehet a céges szektornak, akkor az éppenséggel a sereg. Mindig is az volt, mindig is az lesz. Soha nem lehet bukni, ha az ember a milíciának termel bármit is. A katonaság egy ezerfejű hidra, ami bármennyi erőforrást képes felemészteni, így átlagban igencsak jól járnak azok, akik az igényei kiszolgálására képesek. Márpedig a mamutvállalatok képesek rá. De ezt Darriest egészen bizonyosan tudja. Akkor viszont miért szól ellene? Érthetetlen. Echta általában véve utálta, ha nem sikerült felfognia a környezetében lévőket mozgató indokokat, különösen ha azzal tárgyalni kényszerült. De jelenleg igencsak hamar előállt ez a helyzet. Nem értette a közgazdászt. Másrészt Darriest véleménye a Kashyyki Szerződés hatályon kívül helyezése kapcsán több mint elkeserítő volt. Echta tudta jól, hogy ebben a kérdésben, a többivel ellentétben, nem engedhet tapodtat sem. Ha a bizottság a feje felett dönt és a javaslatai többi részét viszi tovább e nélkül, akkor majd gondoskodik a téma ellehetetlenedéséről. A média komoly hatalom, a ramathoiak jól tudják ezt. Ráadásul, az egész gazdasági javaslat főtengelye volt az ilyetén módon felszabaduló termékmennyiségre és árváltozásokra épült. Enélkül csak légvár az egész. Ráadásul Darriest érvei legalábbis ingatagnak tűntek a szemében. Mindegy, ideje... hmm, hogy is van az a bájos humán mondás? Áh igen: ideje kiugratni a nyulat bokorból, mennyire is elkötelezett a nagy cégek oldalán az IVSZ vagy Darriest, ha nem ismeri meg a férfi motivációit, nem jöhet ki jól a tárgyalásból. Kétségtelen, hogy ez a humán rendkívül intelligens, ráadásul jól is érvel és nagyon okos meglátásai vannak, nagy kár, hogy bizonyos kérdésekben nem értenek egyet. De a szerződésből nem engedhet Kunt, az a Ramathonak önmagában is létfontosságú, nem csak a köztársaságnak. Belefogott hát a válaszba, miután rendezte a gondolatait: - Nos a birodalmi múlt lezárása kapcsán épp az ilyen helyzetek feloldása lenne kívánatos, mint hogy a kutatóknak, magasan képzett elméleti szakembereknek bujkálniuk kelljen, ahelyett, hogy munkába állnának a mi oldalunkon. De szerintem ezt a témát a magunk részéről itt lezárhatjuk, ez inkább, sőt talán teljes egészében a belügyis kollégák kérdésköre, ha a javaslatot eljuttatja Hassla'Olan elnök úrhoz, az nekem már elég - biccentett barátságosan Darriest felé. Ez letudva. Jöhet a nehezebb része... - Ami a haderőreformos felvetését illeti elnök úr, nos a felszabadított összeg a muun bankokból szerény ismereteim szerint mintegy 1500 milliárd kredit, legalábbis eleddig ez az összeg forgott a szenátusban. Sziamon képviselő úr, maga kiváló katonatiszt és felkészült humán, így úgy gondolom gondosan mérlegelt javaslata szerinti haderőreform költsége nagyjából 700 milliárd kredit. Közel nem a teljes összegről beszélünk tehát, hanem egyelőre ennek feléről sem - figyelmeztette finoman Darriestot, hogy enyhén szólva is túlzott, sarkított korábban. - Ez az összeg a továbbiakban minimum határnak vehető, még ha később nem is fog egyetérteni a mértékével az egész PB, akkor sem áll módunkban csökkenteni, lévén a szenátus már elfogadta. Hogy növelni szükséges lesz-e? Minden bizonnyal. Az előzetes kalkulációk ritkán szoktak halál pontosak lenni és általában lefelé tévednek. Főleg, ha egy katona állít fel prognózist a hadsereg költségeiről. Darriest szemébe nézve folytatta: - Ha a haderőreform ellen akar fellépni elnök úr, ahhoz sok sikert kívánok, de nem támogatom, sem szóban, sem szavazattal. Elkötelezett vagyok a létjogosultsága mellett, mind politikailag, mind gazdaságilag - mondta meg őszintén. - Az általam ajánlott út a reformra szánt pénzek hatékony elosztásához lett volna a korábbiakban említett kiképzési költségek csökkentése, illetve a a Kashyyki Szerződés hatályon kívül helyezése. Ön ezeket nem támogatja, mondjuk, hogy részben megértem. Innentől kezdve a haderőreform kérdésében két lehetőség van meglátásom szerint. Az egyik a rászánt keretösszeg folytonos növelése, de azt hiszem olyan 1000 milliárd körül el fogja veszíteni a szenátus a türelmét - csóválta meg lapos fejét az ithor. - Inkább érdemesebb lenne akkor már rendkívüli odafigyeléssel visszaforgatni ezt a pénzt. Nézzük csak... A hadsereg fejlesztése minden esetben élénkíti a gazdaságot. A kutató laboroktól kezdve a különféle kitermelésen át egészen a gyártókig és szállítókig. A hadseregnek nagyvonalakban szüksége van: csatahajókra, páncélozott teherszállító hajókra, páncélozott szárazföldi harcjárművekre, páncélozott szárazföldi szállítóegységekre, atmoszférán belül és kívül is hatékony bombázókra illetve elfogó vadászokra, testpáncélokra, kézi sugárvetőkre, fentiek muníciójára, gránátokra, elektronikus berendezésekre mint radarok, kommunikációs eszközök, jelszűrők, zavarók, emellett szükség lesz élelmiszerre, gyógyszerekre, kötszerekre, bacta tartályokra, tábori étkészletre, sátrakra, kiképzésre, bázisokra, amiket fel is kell építeni, szerelőcsarnokokra a hajók és szárazföldi járművek karbantartásához... Nem folytatnám így hirtelen. A lényeg az egészben, hogy nagyon változó költségen, de mindegyik megvalósítható fejlesztés, szinte akármelyik bolygón. Ha sem a Kashyyki Szerződés hatályon kívül helyezése adta nyersanyagtöbbletből csökkenő árakkal, sem további költségráfordítással sem szeretnénk élni, akkor ez marad a járható út. A bolygóknak maguknak kell felállítani a seregüket, az erősebb planéták védenek egy-egy körzetet, ahogy ez volt is felvetésben. Természetesen ekkor komoly cél a források azonnali, helyi visszaforgatása, vagyis logikus lépésnek tetszik a mamutvállalatok kizárása és csak helyi, lehetőleg állami többségben lévő cégekkel elvégeztetni az ilyen munkákat. Így kevésbé terhes a gazdaságok számára, bár jóval lassabb és minőségileg ingadozóbb, de az olcsóbb dolgoknak mindig áruk van. Vagy valami más elképzelése volna, elnök úr? - érdeklődött udvariasan Kunt. Nagyon kíváncsi volt mit reagál Darriest. Ha nem fogadta el a szerződés eltörlését, nem érdeke a haderőreform, akkor mire játszik? Mi a fene az IVSZ érdeke jelenleg? Mindenesetre ha erre most lelkesen bólogatni kezd, hogy a mamutvállalatokat zárjuk ki, csak olcsóbb legyen, az a lényeg, akkor az ithor minden eddigi elképzelése füstbe megy, amit erről a politikai frakcióról alkotott magában. Érdekes helyzet lehet. Akkor nem mellettük, hanem éppenséggel ellenük kell szónokolnia. Bár ezt egyelőre elképzelhetetlennek tartotta. Inkább kíváncsian figyelte a humánt, amint nyakkendőjén lazítva egy keveset kigombolja felső ingnyakát, amíg magában összerakja válaszát.
|
|
|
Post by Recen Loent on Dec 4, 2012 23:39:57 GMT 1
Darriest elmélyülten hallgatta Echta folyamatos érveléseit, ami hol ilyen, hol olyan témákban volt érdekelt. A haderőreform kérdéseiben azonban úgy tűnt nem értenek egyet, nem mintha ez a jövőbeni együttműködésüket bármiben is gátolta volna.
- Tudja, szenátor úr, a nagy harcok és háborúk idején mindig felmerül egy kérdés, méghozzá egy olyan kérdés, amit nem lehet egyáltalán figyelmen kívül hagyni. Hogy lássa konkrétan miről beszélek, kifejteném ezt Önnek bővebben. El kell tudni döntenünk, hogy háború előtt állunk e, a háború után járunk vagy esetleg még mindig annak kellős közepében vagyunk. Joggal merül fel a kérdés, hogy most jelenleg Köztársaságunk hol is tart. Legyőztük a Birodalmat, nyertünk, fellélegezhetünk? Netalán egy új, még szörnyűbb ellenség leselkedik ránk eddig ismeretlen tájakról? Vagy igazából a csatározások még mind a mai napig nem értek véget és csak ámítjuk magunkat? Könnyen elképzelhető bármelyik teória, és csak azon múlik melyik mellett rakjuk le a voksunk, hogy melyik a szimpatikusabb számunkra. Talán nem árulok el vele nagy titkot, ha elmondom, hogy azon szerencsés és kevés emberek egyike vagyok, aki nem csak, hogy remek viszonyt ápol a galaxis egyik legnagyobb pénzügyi zsenijével, Recen Loenttel, hanem baráti viszonyt is ápolok a frakcióvezető úrral. Gyakran beszélünk szakmai kérdésekben is az elnökkel, és Mr Loent véleménye az, amit egyébként magam is osztani tudok: mostanra a fő fenyegető erőket legyőztük. Kisebb csapatok még mindig előfordulhatnak, de végleges győzelmünk csak idő kérdése. A Szenátusban mindig lesznek kockafejű katonai "lángelmék",akik egy mon calamari csatacirkálótól teljesen lázba jönnek, így attól sosem kell tartani, hogy időről időre nem merül fel a hadsereg kapcsán valamilyen bővítési igény. Így volt ez most legutóbb is Sziamon képviselő révén. Az állam pedig mindig hajlani is fog az ilyen felvetésekre, ahogy az volt mindig is, tehát érdekes ódon a pénzügyi keret mindig rendelkezésünkre áll. Mivel jómagam is azt vallom, hogy a nagy háborúknak vége, most szinten kell magunkat tartani, illetve megkezdődhet a restaurálás, építkezés kora. A szerencsés körülmények között ölünkbe hullott pénzt nem újabb és újabb hadihajókra kéne költeni, hanem sokkal inkább olyan ágazatokba, amik a jövő társadalmát és a galaktikus jólétet és közjót szolgálják. Mi az amiben a legnagyobb pénz van a hadsereg mellett? Az egészségügy. Galaxis szerte sok millió lakos szenved betegségekben a nem megfelelő ellátások miatt. De mondhatnám az agrár ipart is, ami egy jelentős szelet az Ön javaslatában is. És persze nem hagyhatom ki az ingatlan szektort sem, hiszen a kimutatások szerint például az ingatlan piac növekvő pályára állt az év első negyedéve óta. A tudományos kutatásokról már nem is beszéltem, ez megint csak egy olyan terület, ami Köztársaságunk hajtó ereje és nem mellékesen igen csak költséges terület. Csupa-csupa olyan ágazat, ahol jobb helyen lenne az a sok száz milliárd kredit. Főleg, hogy a hadsereg a jövőben is megkapja majd a szükséges eszközöket, ahogy az erre szakosodott cégek is mindig bekebelezték a maguk kis hasznát, még a legnagyobb békék idején is.
Darriest kiteregette kártyáit a témával kapcsolatban, egyben pedig aki kicsit a színfalak mögé látott, sejthette, amit Loent "cimborája" gondol a gazdaságról és a lehetőségekről, azt maga a hatalmas Loent is úgy gondolja. ez pedig máris megválaszolt néhány kérdést Echta számára...
|
|